Mata gecko med döda insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

141
35
GeckoLover99:
Fredrik89 skrev:

Jag tror producten är avsed för varaner eller för att ge ögonfransgeckos extra protein.

Nej, jag kollade med HC och han sa specifikt att det var speciellt för leopardgecko och andra köttätare :)

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
GeckoLover99 skrev:

Nej, jag kollade med HC och han sa specifikt att det var speciellt för leopardgecko och andra köttätare :)

Jag tror du fått fel information eller missförståt HC. På repashys hemsida så näms inte leopardgecko i samband med grub pie eller meat pie.
www.store.repashy.com/grub-pie-reptile-3-oz-jar.html
www.store.repashy.com/meat-pie-reptile-4-oz-bag.html

141
35
GeckoLover99:
Fredrik89 skrev:

Jag tror du fått fel information eller missförståt HC. På repashys hemsida så näms inte leopardgecko i samband med grub pie eller meat pie.
www.store.repashy.com/grub-pie-reptile-3-oz-jar.html
www.store.repashy.com/meat-pie-reptile-4-oz-bag.html

Det var det han sa i telefon men aja, då vet vi ju iaf i praktik att det inte fungerar för leosar :)

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Om det var Magnus på HC du pratade med så tvivlar jag på att han skulle säga osanning. Jag har själv sett flera videoklipp på leosar som äter den där massan!
Google--->rephashy grub pie--->videor

417
249
KANDARBA:
Jo men man nämnde att den skulle vara speciellt för leopardgeckos. 
Då hade även den haft namnet Leopards Grub Pie ;) 

men det är säkert framtaget för insektsätare : köttätande ja men inte speciellt för leopards geckos, då hade den information funnits på deras sida etc. 

903
510
Evanjeline:

Även om det teoretiskt skulle vara möjligt att ge samma näring i död föda så har du fortfarande problemet med att väldigt många ödlor totalvägrar om det inte rör sig. Det kan funka med olika lösningar som folk nämnt men det kan lika gär inte gå alls och vad gör du då? Tror också det är väldigt lätt de tröttnar på död mat även om de kan tänkas äta det då och då. De flesta ödlorna jag haft reagerar mycket bättre på mat som rör sig mer än mat som inte gör det. 

Om du verkligen är stenhårt inne på att ha en ödla i alla fall så försök tänka på lösningar istället för att inte ha insekter alls. Vilka insekter är minst obehagliga och kan du ge tillräckligt mycket variation med de du skulle kunna tänka dig ha hemma. Jag tycker själv syrsor är ganska äckliga och föredrar att inte använda dem, samma med mjölmask och zohopas, men buffalowroms är inte obehagliga alls. Där finns mängder av olika sorters insekter i olika storlekar och former man kan använda om man kollar rundor på reptilforum och inte förlitar sig på närmsta djuraffär. Om man inte är van och tänker på typiska insekter man matar med är de ofta stora eller rör sig snabbt. Men om du har tillräckligt många kan du använda bönbaggar som är ganska små och och har väldigt små ben som inte är lika triggande. Du kanske kan använda vaxmott. Det är malar som äter bivax, inte heller särskilt stora och luktar jättegott om dem om d bara ger vad de äter i naturen, luktar bara bivax och honung. Du behöver inte ha flera centimeter stora syrsor, kakerlackor och maskar bara för de äter insekter. Däremot kommer du behöva större odlingar. Gör en plan på att ha handskar på dig och ta extra tid på att konstruera en sluss eller något liknande du kan få insekterna att gå igenom till en annan burk för att slippa röra dem. Har man fullständig fobi kanske det inte hjälper, men du behöver ju inte komma i kontakt med dem mer än absolut nödvändigt om du är lite kreativ.

89
12
amanda03:
Evanjeline skrev:
Även om det teoretiskt skulle vara möjligt att ge samma näring i död föda så har du fortfarande problemet med att väldigt många ödlor totalvägrar om det inte rör sig. Det kan funka med olika lösningar som folk nämnt men det kan lika gär inte gå alls och vad gör du då? Tror också det är väldigt lätt de tröttnar på död mat även om de kan tänkas äta det då och då. De flesta ödlorna jag haft reagerar mycket bättre på mat som rör sig mer än mat som inte gör det. 

Om du verkligen är stenhårt inne på att ha en ödla i alla fall så försök tänka på lösningar istället för att inte ha insekter alls. Vilka insekter är minst obehagliga och kan du ge tillräckligt mycket variation med de du skulle kunna tänka dig ha hemma. Jag tycker själv syrsor är ganska äckliga och föredrar att inte använda dem, samma med mjölmask och zohopas, men buffalowroms är inte obehagliga alls. Där finns mängder av olika sorters insekter i olika storlekar och former man kan använda om man kollar rundor på reptilforum och inte förlitar sig på närmsta djuraffär. Om man inte är van och tänker på typiska insekter man matar med är de ofta stora eller rör sig snabbt. Men om du har tillräckligt många kan du använda bönbaggar som är ganska små och och har väldigt små ben som inte är lika triggande. Du kanske kan använda vaxmott. Det är malar som äter bivax, inte heller särskilt stora och luktar jättegott om dem om d bara ger vad de äter i naturen, luktar bara bivax och honung. Du behöver inte ha flera centimeter stora syrsor, kakerlackor och maskar bara för de äter insekter. Däremot kommer du behöva större odlingar. Gör en plan på att ha handskar på dig och ta extra tid på att konstruera en sluss eller något liknande du kan få insekterna att gå igenom till en annan burk för att slippa röra dem. Har man fullständig fobi kanske det inte hjälper, men du behöver ju inte komma i kontakt med dem mer än absolut nödvändigt om du är lite kreativ.

Tack!

Jag är ganska envis och skulle nog kunna klara att ta dem med pincett. Jag kan trösta mig med att om jag tappar en syrsa så är det bara att ropa på Quincy (min katt) så tar han hand om den (eller a, dödar den) Men mamma vägrar ta in insekter i huset tyvärr:(

51
152
herperschoise:

Hej alla
För att klargöra lite.... Leos är inte köttätare utan insektsätare, och det är en oerhörd skillnad.

Repashys Grub Pie är ett utmärkt foder för bla. Leopardgeckos och de flesta andra insektsätare, men inte speciellt framtaget för bara Leopardgeckos utan för insektsätare. Det är även bla.en Leopardgecko som pryder burken. Däremot är det så att inte alla individer accepterar dött foder, men skär man det i strimlor och erbjder det med picett, så lär sig de flesta att ta det ganska snabbt.

Självklart om inte annat för stimulans, så ska de även ha levande insekter.

För köttätare som tex vissa varaner finns Meat Pie vilket är ett helt annat foder, men som tillreds på samma sätt men med en helt annan sammansättning.

Mvh

Magnus Forsberg

Herpers Choise

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Nu har jag en skäggis och inte en gecko, men antar att matandet med insekter är ganska likt.

Det jag gör är att jag köper på mej en hel del mat på tex mässor. När jag får hem det tar jag och gutloadar dem en del, sen fryser jag in dem själv i frysen.
Jag fryser inte in allt, men det mesta.

Då får min skäggis möjligheten att äta levande i några dagar. Men sen får jag plocka fram mat ur frysen som jag tinar upp åt honom innan jag matar honom med den.
Det har aldrig varit något problem att få honom att äta det.
Har gjort så med dubai och gräshoppor.

Brukar alltid ha zophobas hemma också vilket jag inte fryser in dock som jag ger 2-4 stycken i veckan kanske.

Otroligt smidigt sätt att göra det på om man inte vill/kan ha en massa levande insekter hemma.

Kan även tillägga att det uppskattas otroligt mycket av djurvakter att slippa handskas med levande insekter om man nu råkar vara bortrest! =)

51
152
herperschoise:

KANDARBA skrev:
Det finns personer som matar med döda. Så ja det är möjligt. Jag själv matar med levande insekter. Men dessa döda ska tydligen innehålla samma näringvärde som levande. Dock har jag inte sett någon statestik om det. Men om man läser vad som dom själva skriver så är det så.  

Det finns burkar med torkade / döda insekter. Det finns flera andra sorter men det är bara att goggla. Länkar nedan
Syrsor www.7h-zoo.se/shop/product/exoterra-konserverade-syrsor-small?tm=hem&sm=produkter/terraristik/foder/exoterra
Mjölmask www.7h-zoo.se/shop/product/exoterra-konserverad-mjolmask?tm=hem&sm=produkter/terraristik/foder/exoterra

Sen har jag sett en vibration skål från exoterra. Länk nedan
Matskål www.7h-zoo.se/shop/product/exoterra-vivicator-vibrerande-matskal-med-fja-1?tm=&sm=produkter/terraristik/vatten-matskalar

// Anton

Vill bara kommentera detta. Exo Terra har en fantastisk massa bra saker, men en vibrerande matskål hör INTE till dem.

Att komma på iden att ställa in en vibrerande skål till så vibrationskänsliga djur som reptiler, är bara korkat.

Mvh

Magnus

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild