Mata gecko med döda insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Ska man ha ett husdjur måste man klara av vad just det djuret och den arten äter, finns inga andra genvägar :) Annars får man se sig efter ett annat djur vars förutsättningar man klarar av :)

Men klart man vänjer sig snabbt med insekter som foder, det har min sambo gjort och flertalet andra i hobbyn jag känner till.

Har man reptiler hemma är fodret en stor del av hobbyn och går inte att undvika. Och väldigt många ödlor äter insekter, så är det bara :)

58
16
deLioncourt:
Jag hade också de här funderingarna innan jag skaffade leopardgecko, då jag också är / var rädd för insekter. Jag tycker du ska se det som en möjlighet att bli kvitt din rädsla.
Numera kan jag hantera kackerlackor, syrsor och mjölmaskar utan problem. Det är till och med lite fascinerande. :)

Om du nu verkligen känner att du inte kan hantera levande insekter kanske du bör fundera på att skaffa något annat djur istället.

417
249
KANDARBA:
Fredrik89 skrev:

Ska man matta med döda insekter är det bättre med frysta eller konserverade. Jag tror också att pincett är bättre än vibrerande matskålar.

Jo men detta vart bara exempel på att sakerna faktisk finns och och en tidigare skrivare skrev ganska klart nej, tittar man på sidorna då är det bara existerar som hade nyttighets info om dom. 

Och informationen om dessa vart få att man koka dom i burken och då bibehåll nyttigheter i dom. Men skrev ju även att det finns fler. Jag hittade 5 olika märken på goggle. Men många innehålla mycket bristfällig info. 

70
29
tobiias:
Är det bara insekter man ger till ödlor eller kan man inte snitta upp typ kyckling, fisk eller nöt kött till dom ?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
tobiias skrev:
Är det bara insekter man ger till ödlor eller kan man inte snitta upp typ kyckling, fisk eller nöt kött till dom ?

Det beror på ödlan. De flesta ödlorna är insektsätare.

70
29
tobiias:
men om de är insektsätare som typ leopardgecko, kan man inte ge dom små kött strimlor eller är det något spec i insekter de behöver få i sig ?   kan inget om ödlor men skulle vilja ha så därför ja frågar lite ^^

417
249
KANDARBA:
Nä men till leopardgeckos går det bra att ge en pinkie också men vet inte om det går bra som en basföda. Men skulle själv gett insekter som basföda. Det jag själv ger är. 

Dubier 
syrsor
någon mjölmask varannan vecka
enstaka gräshoppor då och då.

141
35
GeckoLover99:
Fredrik89 skrev:
Repashy har foder som är avsäda för köttätande reptiler. Jag vet inte hur bra de funkar.

Jag provade till min leo; hon trampade i maten, plockade upp den och grävde sen ner den sen var det roliga över så det skulle jag inte rekommendera om man inte har pengar över att testa sig fram :/

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
tobiias skrev:
men om de är insektsätare som typ leopardgecko, kan man inte ge dom små kött strimlor eller är det något spec i insekter de behöver få i sig ?   kan inget om ödlor men skulle vilja ha så därför ja frågar lite ^^

Nej! Bara levande insekter. Varaner och tejur är de enda ödlorna som äter kött utan problem.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
GeckoLover99 skrev:

Jag provade till min leo; hon trampade i maten, plockade upp den och grävde sen ner den sen var det roliga över så det skulle jag inte rekommendera om man inte har pengar över att testa sig fram :/

Jag tror produkten är avsed för varaner eller för att ge ögonfransgeckos extra protein.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild