Mata gecko med döda insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

89
12
amanda03:
Jag funderar på att skaffa Leopardgecko eller liknande men det finns ett litet problem:/ Det är maten, syrsor/kackerlackor/ maskar ja allt vad det nu heter. Jag är rädd för dem, och vill INTE ha dem inne. Kan man mata gecko med döda insekter som man kan köpa? Om man har en pincett och viftar lite med dem?

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Nej, du bör mata med levande. Är insekterna ett problem är det bättre att välja en art som inte äter animalisk föda!

417
249
KANDARBA:
Det finns personer som matar med döda. Så ja det är möjligt. Jag själv matar med levande insekter. Men dessa döda ska tydligen innehålla samma näringvärde som levande. Dock har jag inte sett någon statestik om det. Men om man läser vad som dom själva skriver så är det så.  

Det finns burkar med torkade / döda insekter. Det finns flera andra sorter men det är bara att goggla. Länkar nedan
Syrsor www.7h-zoo.se/shop/product/exoterra-konserverade-syrsor-small?tm=hem&sm=produkter/terraristik/foder/exoterra
Mjölmask www.7h-zoo.se/shop/product/exoterra-konserverad-mjolmask?tm=hem&sm=produkter/terraristik/foder/exoterra

Sen har jag sett en vibration skål från exoterra. Länk nedan
Matskål www.7h-zoo.se/shop/product/exoterra-vivicator-vibrerande-matskal-med-fja-1?tm=&sm=produkter/terraristik/vatten-matskalar

// Anton

7
7
RedIguana:
Eller så skaffar du en Ögonfransgecko, dom behöver inga insekter utan klarar sig bra på crested gecko diet, och dom beöver inga värmelampor eller uv lampor. Men du bör ha något slags ljus till dom.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
RedIguana skrev:
Eller så skaffar du en Ögonfransgecko, dom behöver inga insekter utan klarar sig bra på crested gecko diet, och dom beöver inga värmelampor eller uv lampor. Men du bör ha något slags ljus till dom.

Ögonfransgeckos behöver också insekter vissa cgd inehåller insekts "mjöl".

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
KANDARBA skrev:
Det finns personer som matar med döda. Så ja det är möjligt. Jag själv matar med levande insekter. Men dessa döda ska tydligen innehålla samma näringvärde som levande. Dock har jag inte sett någon statestik om det. Men om man läser vad som dom själva skriver så är det så.  

Det finns burkar med torkade / döda insekter. Det finns flera andra sorter men det är bara att goggla. Länkar nedan
Syrsor www.7h-zoo.se/shop/product/exoterra-konserverade-syrsor-small?tm=hem&sm=produkter/terraristik/foder/exoterra
Mjölmask www.7h-zoo.se/shop/product/exoterra-konserverad-mjolmask?tm=hem&sm=produkter/terraristik/foder/exoterra

Sen har jag sett en vibration skål från exoterra. Länk nedan
Matskål www.7h-zoo.se/shop/product/exoterra-vivicator-vibrerande-matskal-med-fja-1?tm=&sm=produkter/terraristik/vatten-matskalar

// Anton

Ska man matta med döda insekter är det bättre med frysta eller konserverade. Jag tror också att pincett är bättre än vibrerande matskålar.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Repashy har foder som är avsäda för köttätande reptiler. Jag vet inte hur bra de funkar.

1159
626
Temla:
Hm... Personligen tycker jag att om man ska skaffa en reptil får man också vara beredd på att stå ut med det som tillkommer för att sköta om den. 

En tröst.... Jag hatade också insekter men man vänjer sig fort. LOVAR! :) Om du istället väljer en ögonfransgecko så behöver du inte mata med levande föda lika ofta. Dock tycker jag de ska få de ibland för det är deras naturliga föda. Kan vara trevligt för dom att få något att tugga på ibland och inte bara den där CGD sörjan jämt. :)

234
50
costanza:
Finns ju Grub pie av Repashy, har använt det en hel del och är väldigt nöjd då en del ödlor blir helt galna när det vankas Grub pie. Håller dock med om att man får stå ut med att mata med levande också. Dubia är ett enkelt och bra alternativ.

2052
780
psyjoh:
Du får mata med levande. De här frystorkade eller grub Pierna bör man nog inte ha som bas. Utan insekter som du matat själv så du vet vad dem innehåller och inte bara det utan det triggar även deras naturliga instinkter som att jaga tex.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild