Tropfrog skrev:
Det förekom en tråd om omplacering av sköldpaddor som togs bort. Jag blev nyfiken på det juridiska läget och ställde en fråga till Naturvårdsverket. Såhär lyder svaret:
EU-förordningen är direkt gällande lag i Sverige. I förordningens artikel 7 finns restriktioner som beskriver vad man inte får göra. Bland annat är det förbjudet att importera, sälja, odla, föda upp, transportera, använda, byta, släppa ut i naturen eller hålla levande exemplar av de arter som finns upptagna på den s.k. unionsförteckningen över invasiva främmande arter. Och i förteckningen ingår Trachemys scripta och de tre underarterna gulbukig-, rödörad- och gulörad vattensköldpadda.
Det finns ett undantag för sällskapsdjur i artikel 31 i EU-förordningen, med övergångsbestämmelser för icke-kommersiella ägare. Ägare till sällskapsdjur, vilka inte hålls för kommersiella ändamål, får behålla djuret till dess djuret dör en naturlig död.
I dagsläget finns inte några påföljder eftersom den svenska lagstiftningen som kompletterar EU-förordningen inte är på plats. Vår slutsats just nu är att man kan omplacera ett exemplar av Trachemys scripta utan att det är att betrakta som ett brott. Exemplaren får inte tillåtas att reproducera sig eller ges möjlighet att rymma. Naturvårdsverket undersöker även möjligheterna att också i fortsättningen, efter att den svenska förordningen är på plats, kunna överlåta en vattensköldpadda av arten Trachemys scripta när den hålls som ett sällskapsdjur utan kommersiellt syfte.
Att annonsera på Blocket och liknande platser ser vi inte som tillåtet då det är att betrakta som ett kommersiellt ändamål och alltså inte ingår i undantaget för sällskapsdjur i EU-förordningen.
Mvh
Magnus
När jag läser det så borde det finnas ett hål i lagarna om man ändå vill "sälja" sin sköldpadda.
Du kan låta någon ta över din sköldpadda som fodervärd eller bara ta hand om djuret åt den personen som äger det.
Sen om pengar kommer emellan svart och båda parter är överens om det kan man sälja den vidare men utan att djuret skrivs över till den som egentligen håller djuret?
istället för att dom ska avlivas för att dom som innehar dom ska behöva avliva dom istället för att få den att gå vidare till någon annan som är interisserad av dom.
rent teoretiskt tänker jag fel?