Stenbakgrund, väggplattor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
Contribute:
Ny på sidan och ny inom terrarievärlden så hoppas de finns några med mer erfaranhet som kan komma med tips och råd.

Ska precis starta upp ett terrarium som är tänkt att kunna hålla två ögonfransgeckos. Vill ha en stenbakgrund för att få mer kontrast mot grenar och växter, samt mer möjlighet till klättring. Tyvärr är de flesta färdiga bakgrunder väldigt tråkiga och platta. Hadde velat bygga en egen bakgrund då jag har tillgång till frigolit via mitt jobb. Men känner att de inte är ett alternativ att stå och damma med det i våran lilla lägenheten. Kom precis och tänka på att man kan köpa stenplattor i betong för att mura väggar inomhus.

Något i stil med detta: www.bauhaus.se/dekorsten-linari-anthracite.html?nosto=nosto-productpage-right-column

Så frågan är om ni tror det skulle funka att montera dessa plattor med hjälp av silikon i ett terrarium eller kan det vara skadligt? Skulle vara riktigt snyggt i kommbination med en trädstam eller snirkliga lianer.

62
131
Toke:
Jag har använt liknande produkt i terrarier till skäggagamer och dabbagamer utan problem. Vågar dock inte svära på att det funkar lika bra i fuktiga miljöer. Jag limmade upp plattorna på bakrutan med silikon. 
Mvh
Björn 

741
681
Binks:
Om du är intresserad av att köpa en måttanpassad bakgrund i sten imitation så hojta till i PM så kan du få ett namn.
Det ser och känns precis som sten men är mycket lättare och kan fås i nästan vilken typ av färg man vill.
Beroende på storlek så kan det kosta en del men de är det absolut värt.

2
1
Contribute:
Då vet jag iaf att det håller och inte trillar ner. Antar man inte behöver oroa sig för vassa kanter då heller och att de ska kunna skada sig?

Angående fukt så googlade jag runt lite och hittade det här "Eftersom lättbetong endast består av oorganiskt material kan det inte mögla. På en kaklad lättbetongvägg i våtutrymmen kan kan fukten gå in i kakelfogarna utan att det blir ett problem"

Dock behöver crested geckos inte ha det så fuktigt vad jag förståt. Men tänkte nog köra med en fogger som sätts på någon gång per dag så det inte finns risk att man glömmer spruta med vatten. Sen ser det ju ganska kaxigt ut oxå.

Binks skrev:
Om du är intresserad av att köpa en måttanpassad bakgrund i sten imitation så hojta till i PM så kan du få ett namn.
Det ser och känns precis som sten men är mycket lättare och kan fås i nästan vilken typ av färg man vill.
Beroende på storlek så kan det kosta en del men de är det absolut värt.

Tack för tipset :) men mer sugen på att trixa ihop något själv. Är rätt kreativ av mig så bara kul att ha något att pyssla med ett tag framöver och alltid roligare med saker man gjort själv.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild