Uppvärmning med värmekabel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

741
681
Binks:
Då jag egentligen inte är ett fan av stora jävla lampor som står ovanpå terrariumen eller för den delen stora lampor som ska vara i terrariet så letar jag alltid nya vägar att gå.

Har ett terrarium på 120x60x80 som jag måste bli klar med då jag hållt på med de FÖR länge.
Ljuset blir väl någon form av lysrör eller ledpuckar.

Uppvärmningen funderar jag på om det går att värma upp ena sidan av terrariet till 32grader endast genom en värmekabel, och isåfall vilken TYP av värmekabel?

2966
1648
Hoggaforfan:
En varm kabel? ;-)
Jag hade gjutit in en 30W alt ha en 50-60W lös

Såhär:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3288

med tex denna:
www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=22810

;-)

104
11
_kim_:
Värmepanel tycker jag är överlägset för att slippa ha lampor som hänger ner eller ligger ovanpå terrariet, men om du vill ha bottenvärme så fungerar kabel fint det med. 
Gör inte misstaget att fästa den med smältlim bara som vissa rekommenderar, det smälter (Ivf gjorde det det för mig). Fäst den med värmebeständig tape, typ sån aluminiumtape.

//Kim

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag kör med värmepaneler i vissa burkar, dom funkar klockrent! Och i alla andra burkar kör jag med endast en 15-50w slinga under en tunn frigolitskiva. Så gör jag :) 

741
681
Binks:
Ja de blir att skaffa någon kabel och prova om det funkar bra eller ej.
Funkar det med vilka märken som helst eller ska man hålla sig undan från någon? Vilken watt ska man ge dig på?

88
72
gebon:
Jonas_ skrev:
Jag kör med värmepaneler i vissa burkar, dom funkar klockrent! Och i alla andra burkar kör jag med endast en 15-50w slinga under en tunn frigolitskiva. Så gör jag :) 

Cellplast som är en ganska effektiv värmeisolator, över slingan? 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

gebon skrev:

Cellplast som är en ganska effektiv värmeisolator, över slingan? 

Exakt :) Skivorna jag använder är väl några millimeter tjock gissar jag och hela den ytan värms upp till en lagom temp för ormarna, funkar klockrent för mig iaf :) 

Har provat både plåt och glas också men tycker dom ytorna blir för varma att ligga på. Även provat trävarianter men dom har blivit för kyliga istället, gäller att prova sig fram :) 

Att endast lägga in slingorna under bottenmaterial är inte ett alternativ då dom grävs upp fortare än fortast av djuren. Så måste täcka det på nåt sätt.

88
72
gebon:
Jonas_ skrev:

Exakt :) Skivorna jag använder är väl några millimeter tjock gissar jag och hela den ytan värms upp till en lagom temp för ormarna, funkar klockrent för mig iaf :) 

Har provat både plåt och glas också men tycker dom ytorna blir för varma att ligga på. Även provat trävarianter men dom har blivit för kyliga istället, gäller att prova sig fram :) 

Att endast lägga in slingorna under bottenmaterial är inte ett alternativ då dom grävs upp fortare än fortast av djuren. Så måste täcka det på nåt sätt.

Reglerar du värmen med hjälp av cellplast istället för termostat/dimmer då, menar du? Känns ju lite småkrångligt, men så länge det funkar. Har lagt en tunn presenning ( andas lite, så man förhoppningsvis slipper kondens ) över slingorna ( termostat ) i min nya OSB burk. Har ej kört igång det än. men borde funka hyffsat.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

gebon skrev:

Reglerar du värmen med hjälp av cellplast istället för termostat/dimmer då, menar du? Känns ju lite småkrångligt, men så länge det funkar. Har lagt en tunn presenning (
andas lite, så man förhoppningsvis slipper kondens ) över slingorna ( termostat ) i min nya OSB burk. Har ej kört igång det än. men borde funka hyffsat. 

Krångligt vet jag inte om det är :) Lägger en värmeslinga mellan 2 skivor cellplast, en tunn på ovansidan och en tjockare på botten, svårare än så är det inte :). Men givetvis har vi alla olika förutsättningar i våra terrarium hemma, det som funkar för en behöver inte fungera lika bra i ett annat terrarie i en annan miljö.

Finns ju säkert lika många lösningar på värmeslingan som det finns ormhållare :) Alla sätt som fungerar för djuren är bra. 

417
249
KANDARBA:
2 cm tjock cellplast och snidade in min 15 watts värmeslinga i den. På andra sidan. (Botten) tog jag aluminium folie som jag limmade fast under frigoliten. 
Så gjorde jag så blir det inte allt för tjockt och tar upp mycket yta i terrariet 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild