Ögonfransgecko i akvarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Mattenils:
Hej!
Funderar på att införskaffa en Ögonfransgecko, fungerar det att ha den i ett akvarium med nät på toppen eller blir det för dålig cirkulation då?

429
254
JACLAR123:
Mattenils skrev:
Hej!
Funderar på att införskaffa en Ögonfransgecko, fungerar det att ha den i ett akvarium med nät på toppen eller blir det för dålig cirkulation då?

Det blir alldes för dålig ventilation och dessutom behöver höjden vara minst 60 cm som kan vara svårt att åstadkomma med ett akvarium. Sälj akvariet och köp dig ett anpassat terrarium till arten. :)
Mvh Jacob 

417
249
KANDARBA:
Lättast är att köpa ett terrarium faktskt. 
Det går att då tag på mycket helglas terrarium skapliga priser.  

Men visst har du ett stort akvarium går det att bygga om om man ställer det på högkant. Men det krävs en del jobb och glas, Ventelation nät, silicon och även skjutglas lister till det. Det kostar en del det med. ^^

2
0
Mattenils:
Ok tack för svaren!!!! Anade att det kunde vara så, måtten är 40 högt och 60 brett... Köper ett terrarium istället, vilken storlek skulle kunna vara lagon?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Om du köper en juvenil kan det vara bra att hålla den lite mindre till en början (Exempelvis 30x30x30) så att den hittar maten, men inom kort kommer du behöva åtminstonde ett terrarie med måtten 45x45x60 cm (lxbxh)! Det är alltid bäst att köpa båda terrarierna på samma gång då man inte vill riskera att stå utan ett ordinarie terrarie efter ett antal månader när det är dags att byta upp sig! Det fungerar att hålla juveniler stort men då gäller det helt enkelt att se till att det finns foderskålar på många platser!

417
249
KANDARBA:
Mattenils skrev:
Ok tack för svaren!!!! Anade att det kunde vara så, måtten är 40 högt och 60 brett... Köper ett terrarium istället, vilken storlek skulle kunna vara lagon?

Man kan göra som alex sa i svaret åvan. men några / en del och inte alla men några köper en plastback som du borrar lite hål i etc till en början så den kan få växa till sig i. 
Plast backen är en typ transparent hammarplast låda med lock som det du får göra massa små håll i lock och några på sidan. 
När den väl vuxit till sig så flyttar man över den i det stora terrariet. 

Jag själv däremot brukar släppa in dom i den vanlga storleken. Ett ExoTerra 45x45x60 (LxBxH)
Sedan sätter jag en matskål med CGD på marken och en längre upp. Släpper in ett par små dubier med så kan den även få ta en insekt eller två om den vill. 

141
35
GeckoLover99:
Håller med kandarba, dem bor ju dessutom inte i en liten lådda i naturen heller utan har en hel skog att röra sig fritt i så bara man ser till att dem har CGD här och varstans och släpper lös lite insekter i lagom storlek så är det ju också mer naturligt för dem och det är ju bara ett plus! :)

278
47
Boboo:

Tjena,

Hade köpt ett stort terrarium direkt. (slipper du en kostnad)

Gjorde så med mina m grandis: 90x40x90) på den tiden var de 3cm långa, var inga problem för de att hitta maten!:), likaså Leopard gecko 90x45x45cm och stäpp varan fick som juvenil 650 liter akvarium, där gick han några år innan han blev såld som avelshanne.

lycka till

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Sen är det inte nödvändigt att ta ett terrarium med minsta tilllåtna yta (i det här fallet 45 45 60), jag har 90 45 90 till min ögonfansgecko, men till en juvenil är dessa mått ALLDELES för stort, så om man skaffar en juvenil så låt den växa upp i en plastback och när den är fullvuxen flyttar du den till ett stort terrarium.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild