Terrarium till skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

94
21
jespercarlssoon:
Hej! jag funderar på att skaffa skäggagam eller dvärgskäggis och då undrar jag om  ett terrarium på 50x40x1m räcker det för en skäggagam eller dvärg-s eller dom kanske behöver större?

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
I ett terrarium med bottenmåtten 40x50 cm får du ha en ödla som blir max 20cm. Så ja dom behöver betydligt större yta då det är aktiva dagaktiva ödlor.

114
73
Lunde:
jespercarlssoon skrev:
Hej! jag funderar på att skaffa skäggagam eller dvärgskäggis och då undrar jag om  ett terrarie på 50x40x1m räcker det för en skäggagam eller dvärg-s eller dom kanske behöver större?

Tolkar jag dig rätt att terrariumet är 1 meter långt? I så fall är det stort nog för en dvärgskäggagam om den inte blir större än 30 cm (www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=117).

417
249
KANDARBA:
Lunde skrev:

Tolkar jag dig rätt att terrariumet är 1 meter långt? I så fall är det stort nog för en dvärgskäggagam om den inte blir större än 30 cm (www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=117).

Jag själv tolkar det som längd x djup x höjd. så som man brukar skriva. 
Men visst allt brås på hur man läser det ^^ 

114
73
Lunde:
KANDARBA skrev:

Jag själv tolkar det som längd x djup x höjd. så som man brukar skriva. 
Men visst allt brås på hur man läser det ^^ 

Ja, egentligen läser jag det så men vill bara försäkra mig om att TS inte angett måtten på annat sätt :)

94
21
jespercarlssoon:
Lunde skrev:

Det är 1m bred 50 högt och 40djup

2052
780
psyjoh:
Då det är aktiva ödlor som är igång en hel del om dagarna så bör man inte snåla med ytan. Tycker det känns som minsta laget till en dvärgskäggis äbn om de inte blir så stora. Hade nog dragit till med 120x50 eller liknande i bottenyta till en henrilawsoni. Till mina stora vitticeps har jag 150x60x60 som jag byggde nu men börjar ångra lite att jag inte la till lite mer på längden. Men dem måtten funkar för deras behov iaf. Ju större desto bättre.

Blir även lättare att få till rätt temperaturskillnader på större yta.

Men visst funkar måtten du skrev till en dvärgskäggis. 

94
21
jespercarlssoon:
psyjoh skrev:
Då det är aktiva ödlor som är igång en hel del om dagarna så bör man inte snåla med ytan. Tycker det känns som minsta laget till en dvärgskäggis äbn om de inte blir så stora. Hade nog dragit till med 120x50 eller liknande i bottenyta till en henrilawsoni. Till mina stora vitticeps har jag 150x60x60 som jag byggde nu men börjar ångra lite att jag inte la till lite mer på längden. Men dem måtten funkar för deras behov iaf. Ju större desto bättre.

Blir även lättare att få till rätt temperaturskillnader på större yta.

Men visst funkar måtten du skrev till en dvärgskäggis. 

okej då vet jag blir isåfall någon annan ödla då jkag inte har platsen och känner att det blir orättvisst för ödlan=)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild