Hjälp med miljö till Gargoyle Gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
0
Crayvey:
Så imorgon ska jag hämta mitt terrarium och har lite funderingar. Vill ju ha en del levande växter i det och undrar vad för substrat jag ska ha i det för att växterna ska kunna trivas? Och om ni har några tips på växter. Kommer dock inte kunna ga mig ut till herpers choise så enbart i Stockholm.:) 

417
249
KANDARBA:
Tips på substrat är torv/sand/jord som är helt fritt från gödning är lämpligast. Tar du exempelvis torv så kan du blanda ut det med lite sand och det du själv tycker blir bra. Växter brås helt på vad du ska ha för djur. 

Vad för djur har du funderat på då? 

Till en del arter är det viktigare med växter som ej är giftiga. så därav frågan

19
0
Crayvey:
Jag kommer att ha Gargoyle Geckos i terrariet :) 

293
354
Dynamitella:

Kom in i ögonfransgeckogrupperna på facebook vetja :) Sök på ögonfransgecko bara. Skötseln och terrarierna är de samma för de flesta Nya kaledoniska geckosarna.

Ogödslad torv som substrat. Sand tenderar att fastna mellan häftlamellerna på klättrande geckos. Regnskogsväxter och gott om grenar, horisontella högt upp i terrariet. Tänk att geckon ska kunna ligga och vila på mage horisontellt uppe bland bladen och gömma sig dagtid :) Ju mer växter och grenar desto bättre. 

Grenarna kan du plocka ute och spola av i badkaret bara. Tumregeln är lika tjocka grenar som geckons bredd, minst.

19
0
Crayvey:
Okej ska gå med i den sidan. Är dock fortfarande Gargoyle som gäller men har förstått att skötsel råden är likadana :) 

293
354
Dynamitella:

Ah :) Frågorna är de samma, både med kost, skötsel och inredning i terrariet. Där är både referensbilder på terrarier i grupperna samt väldigt nyttiga länkar. Bland annat en hel del foderrekommendationer, hur nyttiga de olika frukterna är samt hur man sköter djuren.

Det finns även dessa två grupperna för övriga geckos.

www.facebook.com/groups/646872758757989/

www.facebook.com/groups/1453901641513716/?fref=ts 

417
249
KANDARBA:
Här är en lämplig lista med växter.

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=plants

19
0
Crayvey:
Tack för alla svar! Har nu satt upp mitt första terrarium. Blev ett Exo-Terra 60x25x60 :) så hoppas jag hitta den morphen jag söker på Gargoyle Gecko imorgon på mässan! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild