HPS-belysning till Boa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

154
87
MaryJanee:
Suttit här och läst ett par timmar och har ett par frågor.

Nyligen plockat upp mitt intresse för reptiler igen efter många år, och köpt en Kungsboa av en vän.

Jag har byggt ett terrarie 1000x900x700, men är lite osäker på vilken belysning jag ska använda.
Läste här på forumet att de fungarar med HPS, men detta skulle väll halvt steka min boa? 

Skulle det fungerar med endast LED-list och värmeslinga i golvet eller måste jag komplettera med en värmelampa?

51
60
LillNaisarn:
Jag har led till samtliga av mina terrarium tillsammans med värmematta och det har fungerar hur fint som helst :)

Lycka till :)

42
15
kOCKEN:
komplettera med en värmepanel istället:)

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

Det är temperaturen som är den viktiga delen, vad du sen använder för värmekälla för att skapa den rätta värmen spelar mindre roll :) Alla har även olika förutsättningar hemma så är svårt att svara på exakt vad du behöver hemma hos dig. Mycket spelar in, exempelvis tempen i övriga lägenheten, placeing av terrariet, ventilation i burken, inredning osv osv. 

Det bästa tycker jag är att prova sig fram vad som fungerar bäst hemma hos dig. Själv kör jag med värmeslingor i några burkar och värmepaneler i andra, i vissa behövs båda två och i nån burk har jag ingen extra värme :) Så som sagt svårt att svara på i det specifika fallet. 

154
87
MaryJanee:
Tack för alla svar! :) Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra men det lutar åt två stycken led-lister och värmeslinga i golven.

Har hör att värmeslinga fungerar dåligt med bark, bör lägga någon annan bottenstubstans under barken för att leda värmen bättre eller ska jag sätta in en värmeplatta istället? 

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:

Jag använder bara slingor och inga värmemattor. Även det säkert en smaksak och olika svar beroende på vem du frågar :) 

Bra bottenmaterial är torv, bark eller varför inte en blandning av dom båda? Du kan även blanda i löv, mossa eller andra material för att göra det både snyggt för ögat och bra för klimatet i burken :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild