Ögonfransgecko - CGD

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

82
45
SusannaNO2:
Hej! :) Tänkte fråga lite kring CGD och vad man gör om geckon slutat tycka om det.

Har haft min ögonfransgecko i cirka 4 månader och den är nu runt 5 månader gammal. I början hade jag svårt att se om den åt sin CGD vilket jag förväntade mig, men det tog inte lång tid innan jag tydligt kunde se om den åt. Den åt den både från sin matskål inne i terrariet och om jag hade CGD på ett finger.
Började ge den insekter (först syrsor, numera dubia) regelbundet när den var runt 3 månader gammal. När den fick syrsor kunde jag fortfarande se att den åt, dock var det lite mindre men detta var ju väntat då den fick insekter. Rätt så snart efter att jag bytat till dubia märkte jag att den nästan helt slutade äta sin CGD och den började även bli väldigt aktiv och började försöka bita allt som rörde sig (detta inkluderar fingrar, matskålar, löv, vattendroppar, toarullar och plasttak). Försökte undersöka om den verkligen hade slutat äta så gav den inga insekter på en hel vecka, och mycket riktigt så fanns det inga små gropar i CGDn som jag har sett innan. Dessutom verkar den inte intresserad av det längre om jag har det på fingrarna.

Men, som sagt, funderade lite på hur man ska göra när detta har hänt? Den har alltid CGD tillgängligt och får nu dubia två gånger i veckan, då får den 2-3 st. Ska jag ge mer/oftare än detta? Är det värt att försöka få den att äta CGD och byta smak/märke eller ska jag bara ge den dubia? Funderade på att blanda kalciumet med lite CGD men vet inte om det är värt det.

Tack för svar!

293
354
Dynamitella:

Prova fler smaker :) Rekommenderar Pangeas vattenmelon/mango, aprikos och insekter :) Även mosad mango, papaya och diverse söta, övermogna frukter går att erbjuda ibland. Ögonfransgeckos kan vara väldigt kräsna, så man får ofta trixa med käket. Var kreativ och prova att blanda olika smaker och tillsätta kanske en droppe honung eller mosad frukt.

Jag tycker inte att det verkar som att du ger för mycket insekter. Du kan ju gutloada insekterna med CGD, färsk frukt, grönsaker och någon form av protein, och sen kalka dem. Kalk med D3 och vitaminer/pollen kan tillsättas om du har möjlighet till det.

82
45
SusannaNO2:
Japp, tror att jag ska prova någon annan smak. Använt Pangeas CGD med aprikossmak men får köpa någon mindre påse av nåt annat. Har provat ge den mosad mango ett par gånger och det tycktes om ett par gånger, men den verkar inte vara väldigt intresserad av det heller längre, haha. Gutloadar just nu kackerlackorna endast med torrt foder och med överbliven mango lite då och då, ska försöka ge de lite mer grönsaker och liknande. Kalkar de med rent kalcium och lite Miner-All iblandat nu, har dock inget vitaminpulver ännu så det blir nog investerat i samtidigt som lite ny CGD. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild