Jag har bestämt mig för panterkameleont!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

19
6
Grefvinnan:
som rubriken lyder har jag nu bestämt mig att jag ska bli med panter kameleont. Och kunskap är alltid bra att ha med sig i bagaget innan man rusar iväg och skaffar så jag undrar vart ni tycker man får all den infon man behöver? jag vill ju kunna ta hand om den på bästa möjiga sätt och vad är inte bättre än att fråga er om tips och råd!

tex:
Vad som ska inhandlas
olika bra uppfödare
 och givetvis annan bra matnyttig information! jag har givetvis googlat lite och så men tycker det är svårt att hitta konkreta tips på hur man faktisk sköter en på bästa sätt och det står väldigt olika överallt.

Mvh Maria :-)

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Terrariet
Ramp + armatur för spotlight
Compactlysrör/vanliga lysrör med UVB beroende på ramp
Värmespot
Växter i mängder
Grenar (kan plockas utifrån)
Mat (Insekter + kalk och vitaminpulver)
En vattenspray

Allt kan köpas hos:

www.herperschoise.se du kan köpa allt till terrariet där, ödlan samt mat plus att du får bra råd

417
249
KANDARBA:
Beställ det exempelvis därifrån och vänta med pantern. Så handlar du en exemplar som kommer från en uppfödare i sverige istället. Då vet du vad du får för djur, plus en support från uppfödaren. Desutom så lever djuren i bättre förhålande i sverige än vad dom förmodligen gör i tjekien.

Men som sagt det är eget val. 

1253
476
leedragon:
läs om gutloading va som är bra eller inte bra.

19
6
Grefvinnan:
KANDARBA skrev:
Beställ det exempelvis därifrån och vänta med pantern. Så handlar du en exemplar som kommer från en uppfödare i sverige istället. Då vet du vad du får för djur, plus en support från uppfödaren. Desutom så lever djuren i bättre förhålande i sverige än vad dom förmodligen gör i tjekien.

Okej så dom från heroers choise är från tjeckien? Och vet du några bra uppfödare du kan tipsa om?

417
249
KANDARBA:
Grefvinnan skrev:

Okej så dom från heroers choise är från tjeckien? Och vet du några bra uppfödare du kan tipsa om?

Magnus och åker till tjekien var månad och handlar djur. Det är fler butiker som gör det.
listan på tjekien handlare kan göras lång. Även Ängelholm bon är med där. För dom åker tillsammans dit. 

Handla av Zoltan han har nog panter med. 
han brukar även finnas på mässorna

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

KANDARBA skrev:

Magnus och åker till tjekien var månad och handlar djur. Det är fler butiker som gör det.
listan på tjekien handlare kan göras lång. Även Ängelholm bon är med där. För dom åker tillsammans dit. 

Handla av Zoltan han har nog panter med. 
han brukar även finnas på mässorna

Men zoltan föder väl inte upp sina egna djur? Vad jag hört köper även han utomlands och säljer här i Sverige :) Det är alltså vad jag hört från folk som haft kontakt med honom. Alltså på precis samma sätt som många butiker gör! :) 

Och att hitta svenska uppfödare på kameleonter är nog inte helt enkelt. Att besöka mässor och ha ett bra kontaktnät underlättar nåt enormt om man vill ha tag på djur uppfödda av en seriös uppfödare. 

376
359
a6lex:

KANDARBA skrev:

Dessa verkar dock vara svenskfödda :)

www.herperschoise.se/newsitem.html/panterkameleonter?item_id=41

417
249
KANDARBA:
a6lex skrev:

Dessa verkar dock vara svenskfödda :)

www.herperschoise.se/newsitem.html/panterkameleonter?item_id=41

Ja det är möjligt men jag skrev ju att många av djuren inhandlas därifrån. 

55
25
benny69:
KANDARBA skrev:

Ja det är möjligt men jag skrev ju att många av djuren inhandlas därifrån. 

Billy här på td föder upp. ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild