Ögonfransgeco sjuk/trött???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Tigertom:
Hej. Ny här?
Jag har en fullvuxen ögonfransgecko hona som värkar sjuk.... 
Haft dem (en hanne och hona som fått flera avkomma) i 8 veckor. I början så sov hon alltid i blomman som jag har. Men nu så sover hon helst i krukan eller under en rot... Har sett att hon äter men inte ofta... Jag tycker att hon andas lite snabbare än hanen. Bör jag vara orolig???

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Berätta lite om hur de bor, vilken storlek på terrarium, hur mycket och vilken inredning, vilket bottensubstrat, vilken luftfuktighet de ar, vilken temperatur de har, vad de äter! Då blir det lättare att kunna avgöra vad det kan bero på! :)

2
0
Tigertom:
60*40*90 är terrariet. När det gäller inredning så har jag inte ändrat ngt sen förra ägaren. Plantation soil har jag som subtrat. Några siden växter (anpassat för djur) mat varje kväll 50-60% luftfuktighet ibland mer. regelbunden tid på lampan. Hon har alltid sovit uppochner i blomman men efter att hon omsa skin (tror jag) så sover hon på botten. Krukan, under en rot.... Normal rumstemp... De äter pagea fruit mix. Syrsor då och då

293
354
Dynamitella:

Det är mitt i vintern, och då är det normalt beteende att de blir slöa, äter sämre och sover mer. Däremot skulle jag inte rekommendera att ha dem ihop då det kan vara mycket stressigt för honan att bli uppvaktad året om. Framförallt om de gått ihop hos tidigare ägare.. De borde få vintervila ensamma i flera månader. 

Har du mycket växter? Mycket grenar? Det ska vara som en djungel när man tittar in i terrariet. Anledningen till att jag frågar är eftersom det är vanligt med alldeles för sparsamt inredda terrarier. Det är då vanligt att luften torkar ut för snabbt, och geckosarna blir trötta och ibland skrynkliga i huden (uttorkade).

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild