Bottenmaterial

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
1
Chowder:
Hejsan!

Jag undrar lite hur jag ska få ihop ett bottenmaterial som liknar torröken..
Jag vill inte ha fin sand eller något sådant utan en mörkare sand som är grov upp till "klumpig" svårt att förklara men hoppas nån förstår sej på vad jag är ute efter...

43
16
ormarna:
En ide blanda sand med tapet klister i pulver form så kan du blöta allt el spreja med vatten på det i terrariet. Tapet klister är ofarligt för antingen är det potatis stärkelse el cellulosa med andra ord ofarligt. När det torkar blir det hårt men går att krama sönder. Bara en ide så du får prova dej fram:-)

2966
1648
Hoggaforfan:
ormarna skrev:
En ide blanda sand med tapet klister i pulver form så kan du blöta allt el spreja med vatten på det i terrariet. Tapet klister är ofarligt för antingen är det potatis stärkelse el cellulosa med andra ord ofarligt. När det torkar blir det hårt men går att krama sönder. Bara en ide så du får prova dej fram:-)

Ooo måste jag testa. Jag har funderat runt lite detsamma men svårt att immitera torr lerjord med material som är lätt att få tag i.

43
16
ormarna:
Det vore kul om det funkade. isåfall för vidare!!! 

141
35
GeckoLover99:
Chowder skrev:
Hejsan!

Jag vill inte ha fin sand eller något sådant utan en mörkare sand som är grov upp till "klumpig" svårt att förklara men hoppas nån förstår sej på vad jag är ute efter...

Jag är ganska säker på att det du söker finns på vår zoo affär här för 10 kr litern, om du vill så kan jag kolla upp vart dem köper ifrån så kanske det går att beställa direkt från leverantören? 
Mvh :)

417
249
KANDARBA:
Det finns pulver man blandar ut med sand och vatten. 
Så kan ens reptil bygga gångar och gräva i det. Och det håller formen efter hur den gräver.

lägger upp namnet på det ikväll. 

2052
780
psyjoh:
Chowder skrev:
Hejsan!

Jbl Terrasand eller zoomed excavator. Använder dessa i alla mina terrarie. 

741
681
Binks:
Om det ska vara "byggbart" på ett sådant sätt att de går att gräva i de så skulle jag säga Bentonit. Finns kattsand som är 100% Bentonit vilket gör att de blir klumpar av de och det är helt ofarligt.

2052
780
psyjoh:
Binks skrev:
Om det ska vara "byggbart" på ett sådant sätt att de går att gräva i de så skulle jag säga Bentonit. Finns kattsand som är 100% Bentonit vilket gör att de blir klumpar av de och det är helt ofarligt.

Har du ngn länk?
Det har jag aldrig provat. Kanske hade varit ngt att kolla på :)
Fast de 2 sorter jag nämnde är byggbara och mina ödlor har grävt gångar och hålor och det är väldigt hållbart. Slipar även ner klorna naturligt. 

741
681
Binks:
psyjoh skrev:

Har du ngn länk?
Det har jag aldrig provat. Kanske hade varit ngt att kolla på :)
Fast de 2 sorter jag nämnde är byggbara och mina ödlor har grävt gångar och hålor och det är väldigt hållbart. Slipar även ner klorna naturligt. 

Jag tror de var Ultra Kompakt som var 100% Bentonit.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild