Köpte en liten P Curtus-hane på Exposyd i somras. Allt var frid och fröjd och jag var mer än glad då det var en art jag letade efter. Tyvärr fick jag inget papper på ålder men gissar på 1-2månader kanske. Dum som jag var i all upphetsning så frågade jag inte om senaste mål mat, och sådana saker som jag borde.
Dock skulle det snart visa sig att mat inte var hans grej, jag har helt enkelt aldrig fått honom att ta mat själv. Har testat det mesta: lägga mat över natten, mat i låda ensam med orm övernatt.
Testat att byta till råtta, inget funka. Till slut såg jag mej tvungen att tvångsmata då han blev tunnare och tunnare, jag har gjort detta vid 3 tillfällen.
Efter sista tvångsmatningen, har han fått vara ifred, endast vid skötsel som vattenbyte störs han.
Försökte då efter 3 veckor med mat igen för att se om han ville ta själv, detta hände inte.
Dock var det öms (första i min ägo) så kan ha varit nått sånt också.
Har försökt hitta levande foder för att se om det kan locka igång honom men det verkar va svårt, ska dock fortsätta leta.
Efter ömsningen så hörde jag även ett litet pysande ljud vid andning, väldigt dovt, tror inte han framkallar det vid varje inandning/utandning.
Tänkter att det kanske har varit för fuktigt? Och att det kanske är en liten förkylning?
Bytte nu till tidningspapper istället för fuktig mossa som han fick när jag såg att det var öms på gång. Temperturen har jag inte mätt på sista tiden då jag flyttade för en tid sedan och inte har fått fram min temperaturpistol/mätare. Tidigare temperaturer har varit 30 grader som varmast och 24 grader som kallast.
Möjligheter att gömma sig finns på båda delar, badmöjligheter finns också.
Vad jag har noterat har han själ valt det svalare området (runt 24 grader) mer än oftast.
Hoppas nån kan komma med lite goda råd då jag känner att jag har gjort det jag kunnat och utefter den erfarenheten jag har. Vill ju bara att han ska må bra och trivas.