Minsta ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
6
Mallme:
Jag har alltid tyckt att ju större djur ju bättre och mer imponerande. Nu har jag fastnat för de små ödlorna. Frågan är vilka små ödlor finns det som man kan ha? Alltså helst under 8 cm. Vilken är den minsta? 

5
3
Rix:
Tropiocolotes tripolitanus är en väldigt trevlig liten gecko, min sambo håller ett gäng av dem. Dem är nattaktiva så det händer inte så mycket på dagen, utan då ligger dem mest och tar det lugnt, men på natten är det rätt bra fart på dem. Dem är väldigt toleranta mot varandra, även ungar kan gå med sin föräldrar utan att dem kanibaliserar varandra. Det finns ett mycket bra skötselråd skrivet här på terrariedjur.se om dem.

417
249
KANDARBA:
Mallme skrev:
Jag har alltid tyckt att ju större djur ju bättre och mer imponerande. Nu har jag fastnat för de små ödlorna. Frågan är vilka små ödlor finns det som man kan ha? Alltså helst under 8 cm. Vilken är den minsta? 

Små ödlor som jag har är: 
O. monilis "sammets gecko" aktiva som gärna är framme vid skymning
S. petrii "dvärg sand gecko" dom är riktigt små och är framme nattetid
P. bastardi "okänd" klättrar på glas och sitter gärna framme på bakgrund och grenar. Är aktiva gryning och skymning
P. Pictus "madagaskar mark gecko" Större än 8 cm men är även en trevlig art. från samma släkte åvan. 
C. scabrum "krokodil gecko" Nattaktiv. 
L. lugubris "Jungfrugecko" kan ha mängder av dom i samma terrarie. endast honor 

Har även en till men helt okänd art. Köpte dom på en mässa men art namnet stämde ej på burken. Då art namnet tillhörde en spindel ^^ 

146
85
Lovet:
Mallme skrev:

Förutom de som redan nämnts så är vipergeckos fantastiskt trevliga ödlor, helt klart de roligaste jag haft :)

139
363
Dwarfmonitors:

Kolla Dennis Hluschis sida. Där finns det mängder av små geckos. Många under 5cm. 

www.zwerggeckos.com

27
6
Mallme:
Lovet skrev:

Förutom de som redan nämnts så är vipergeckos fantastiskt trevliga ödlor, helt klart de roligaste jag haft :)

Ja den har jag sneglat lite på. Verkar trevliga!

Dwarfmonitors skrev:
Kolla Dennis Hluschis sida. Där finns det mängder av små geckos. Många under 5cm. 

www.zwerggeckos.com

Där fanns det många mycket vackra ödlor! 

903
510
Evanjeline:
Lygodactylus williamsi! Läs mitt skötselråd här på sidan. Har även en juvenil till salu;P

412
420
Hadara:
Rieppeleon brevicaudatus! underbara små kameleonter. Rekommenderas varmt om man vill ha något litet klättrande och dagaktivt. Har själv precis fastnat för dessa.  

146
85
Lovet:
Mallme skrev:

Ja den har jag sneglat lite på. Verkar trevliga!

Där fanns det många mycket vackra ödlor! 

Du har ju även diverse Nephrurus :)

63
158
NEDreptiles:
Sphaerodactylus ariasae är världens minsta ödla, dom blir runt 16 mm långa och på andra plats så kommer nog Sphaerodactylus parthenopion dom blir runt 18 mm långa och på tredje plats kommer nog andra arter av Sphaerodactylus.

Men om nån annan vet nån art som blir mindre får dom gärna dela med sig men vad jag vet så är Sphaerodactylus ariasae den minsta ödlan i världen. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild