Hjälp! Varför äter hon inte?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Liam:
Hejsan reptil vänner! Jag måste få be om lite hjälp här, min 6 år gamla Leopardgecko hona har plötsligt slutat äta och jag undrar varför? Senaste gången som hon åt var för 3 veckor sedan ( 1 syrsa och 3 zophobas larver) men efter det så har hon bara tittat på maten jag lagt fram och sedan kollat bort. Jag har hört ryckten om att Leopardgeckos tappar aptiten när dom vill gå i dvala men jag har aldrig dvalat henne förut så vet inte om det beror på det? Hon har konstigt nog även blivit mycket mer aktiv på dagtid vilket inte heller går ihop med själva dvalandet då hon borde bli mindre aktiv och slöare vad jag hört? Vad tror ni?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Det kan bero på mycket! Om problemet kvarstår är det alltid bäst att kontakta en reptilkunnig veterinär! Mina leosar brukar tappa aptiten då och då, men efter några veckor så kommer de alltid igång igen! Det som jag har upplevt fungerar bäst är att låta dem vara i någon vecka för att minska stressen vilket gör att de kommer igång igen! Framförallt frammåt senvinter/ tidig vår brukar tendensen för att inte vilja äta öka! Det kan ha med hormoner eller liknande att göra men mest troligt är det pågrund av att den generella temperaturen sjunker under vintern samtidigt som de naturliga ljustimmarna minskar vilket kan leda till att de helt enkelt blir lite låga, precis som vi människor! Detta är ju helt naturligt och det förekommer såklart i det vilda varpå de vid tillräckligt låga temperaturer går i "dvala"! Om man känner att man vill boosta ödlan så rekommenderar jag att du testar att använda ytterligare en lampa över terrariet! 

7
0
Liam:
Tack så mycket! Det låter ju faktist vettigt och fick mig lite lugnare haha. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild