Ojämn fördelning av syrsor mellan skäggagamerna..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Mysan_:
Vi har 2 skäggagamer tillsammans (hona och hane) som vi köpte samtidigt och de är i samma storlek. Första dagarna åt honan bra men sedan dag 4, åt hon bara 1 syrsa. Hon brukar ha bra aptit och brukade va den som åt mest. Nu springer hon bara omkring som en yr höna nu och liksom slickar på saker och verkar leta mat. Men när man erbjuder en syrsa tar hon den inte. Och när hon väl jagar den så missar hon den och sen struntar hon i de.. Blir hennes ego sårat när hon inte får tag på syrsan eller vad är de frågan om!? Haha.. ? Den andra äter ju upp allt och kommer gå om henne i storlek snart..

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Ska ni avla på skäggagamer? 

66
49
Thor:
Jonas_ skrev:
Ska ni avla på skäggagamer? 

Det var väl inte frågan?

Vissa vill ha fler i ett terrarium för att ha mer att titta på helt enkelt, det har ju avhandlats i flera trådar redan..

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Thor skrev:

Det var väl inte frågan?

Vissa vill ha fler i ett terrarium för att ha mer att titta på helt enkelt, det har ju avhandlats i flera trådar redan..

Lite information i all välmening har ingen dött av.. Håller man reptiler i par resulterar det ofta i en hona i dåligt skick :) Det kanske inte alla vet eller förstår. 

Och av erfarenhet vet jag att man vill ha mycket information om man ska kunna ge ett tillförlitligt svar på en fråga, man kanske tom behöver ställa en motfråga :) Det förstår inte heller alla ;) 

Trevlig helg. 

66
49
Thor:
Jonas_ skrev:

Lite information i all välmening har ingen dött av.. Håller man reptiler i par resulterar det ofta i en hona i dåligt skick :) Det kanske inte alla vet eller förstår. 

Och av erfarenhet vet jag att man vill ha mycket information om man ska kunna ge ett tillförlitligt svar på en fråga, man kanske tom behöver ställa en motfråga :) Det förstår inte heller alla ;) 

Trevlig helg. 

Ditt svar är precis det jag menar. Istället för att ge information (i första inlägget och kanske som att du informerade som att du fått både ett ja och ett nej på din motfråga) så lyckas du skriva upp dig själv och vi andra som inte förstår skriver du ner.
Enligt min mening skapar det inte ett roligt forum där nybörjare känner sig välkomna. 
Nu ska jag inte sno tråden längre.  
Trevlig helg!

417
249
KANDARBA:
Mysan_ skrev:
Vi har 2 skäggagamer tillsammans (hona och hane) som vi köpte samtidigt och de är i samma storlek. Första dagarna åt honan bra men sedan dag 4, åt hon bara 1 syrsa. Hon brukar ha bra aptit och brukade va den som åt mest. Nu springer hon bara omkring som en yr höna nu och liksom slickar på saker och verkar leta mat. Men när man erbjuder en syrsa tar hon den inte. Och när hon väl jagar den så missar hon den och sen struntar hon i de.. Blir hennes ego sårat när hon inte får tag på syrsan eller vad är de frågan om!? Haha.. ? Den andra äter ju upp allt och kommer gå om henne i storlek snart..

Nej reptilen blir i te sårad vad jag vet om den inte lyckat ta en mat bit. Men angående att hanen äter mer är inte omöjligt det gör hälften av mina ödlor med under tiden dom växer upp. Så det är inget man behöver vara orolig för att en blir lite större än den andra. För nästa kommer ifatt den med ska du se. 

Men när man håller paren tsm kan det resultera i att honan blir stressad av hanen men detta händer att det inträffar när dom blir lite större större. Inte alltid men det händer. Och det kan medföra sämre aptit på honan. 

Men än så länge så ska du inte vara orolig tycker jag. 
Men uppdatera gärna tråden efterhand. Alltid kul men trådar som uppdaterar sig i forumet. 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Thor skrev:

Ditt svar är precis det jag menar. Istället för att ge information (i första inlägget och kanske som att du informerade som att du fått både ett ja och ett nej på din motfråga) så lyckas du skriva upp dig själv och vi andra som inte förstår skriver du ner.
Enligt min mening skapar det inte ett roligt forum där nybörjare känner sig välkomna. 
Nu ska jag inte sno tråden längre.  
Trevlig helg!

Jag vet inte vad du antyder men att jag skulle skrämma iväg nybörjare från forumet låter märkligt :) Med risk för att bli tjatig eller att jag upprepar mig själv, vill man ha svar på en specifik fråga man ställer om sina djur får man nog räkna med ett par motfrågor från dom som försöker hjälpa till, vilket jag gör :) Inget konstigt med det, eller är det hur jag uttrycker mig som stör dig Thor? Förstår inte vart du vill komma faktiskt :P

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Mysan_ : Hur gamla är ödlorna? Hur stort är terrariet åt dom? Tänk på att bilder ofta säger mer än tusen ord ;)

6
0
Mysan_:
Första dagen åt honan 6 syrsor i ett nafs och var väldigt framåt, då var de istället hanen som verkade tillbaka dragen och åt lite. Hon har alltid haft bra aptit, bättre än hanen men nu har han börjat äta mer än henne och på bara 2 dagar tycker vi att han blivit väldigt rund och stor. Men de kanske är normalt att de varierar. Försöker ge henne syrsor för sig så att man vet att hon också får så han inte växer om henne för mkt :) vi ska inte avla på dom, de som vi köpte av, på ett seriöst ställe med mycket erfarenhet, sa att vi kunde ha hona & hane ihop eller 2 honor ihop. Nu vart de så att vi fastnade för just en hona och en hane, annars kanske de hade vart bättre med 2 honor, men som sagt eftersom de skulle va OK körde vi på det. De har förövrigt växt upp ihop och alltid delat terrarium. Skulle vi se att de inte går ihop när de blir äldre, får vi ju separera dom såklart! Just nu är terrariet 150x80x60cm (150 bred, 80 hög, 60 djup). Dom har mycket plats de kan vara på både på marken och kan klättra högt upp med så de kan vara ifrån varandra om de vill.

6
0
Mysan_:
Jonas_ skrev:
Mysan_ : Hur gamla är ödlorna? Hur stort är terrariet åt dom? Tänk på att bilder ofta säger mer än tusen ord ;)

Vet inte exakt hur gamla de är. Inte gamla alls, kanske 1-2 månader? När de är okej att sälja dom så att säga. De såg att de åt bra och var friska osv och fick växa på sig. Ska till säljaren imorgon och köpa syrsor så ska fråga då ;P De är typ 10-12cm med svansen inräknad, så små är dom! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild