Hjälp! Min kameleont är hängig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

504
396
Crippa:
De ska ha mat varannan dag, jag ger min varje dag då den är ungdjur. Inte konstigt att den mår dåligt om den får för lite käk. Hur matar du ödlan? Jag har en skål i terrariet där insekterna inte kan ta sig ur så kameleonten går dit och käkar så fort jag slänger i mat så slipper kameleonten bli stressad av att det är insekter överallt i terrariet! WC betyder vildfångad och inte uppfödd i fångenskap. Spraya terrariet flera gånger om dagen så du ser till att den får vätska samt att luftfuktigheten blir bättre.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
sirensis skrev:
än en gång så har jag gjort som uppfödaren sa.
jag köper syrsorna samma dag jag matar honom.
nej jag vet bara vad han sa att det är, hur jag ska göra mm.
i pappret står det att det är en hane.
då vi köpte honom sa han att han var ca 6 månader men i pappret står det att han är född 2013 å detta var i sommras.
och till er som tror jag gjort detta med flit... Nej! Jag har följt uppfödarens råd och jag vill inte att den ska dö eller må dåligt!!!

Jag tror inte att någon som skrivit här menar något illa mot dig utan alla frågor är ett måste för att kunna utvärdera situationen då det med kameleonter kan vara rätt så komplexa problem! 

Ett tips är att du köper syrsorna åtminstonde ett par dagar innan du ska mata kameleonten och ger dem en bra mix av frukt och grönsaker, gärna pudrade med lite kalk och Vitaminpulver samt ett bra insektspellets! Detta för att syrsor från djuraffärer tyvärr ofta, inte alltid, är lite fattiga i näring! Detta är nog viktigast med kameleonter än med någon annan ödla just därför att de lätt får kalk-, vitamin- och näringsbrist! 

Att mata en gång per vecka är på tok för lite för vilken ödla som helst! Och då speciellt för kameleonter! Har svårt att tro att Zoltan har rekommenderat detta, har aldrig hört det från honom tidigare! Testa att mata helst varje dag eller åtminstonde varannan! Som en referens matar jag leopardgeckos 3 ggr/ vecka! En art som klarar sig flera månader utan egentligen! Det finns en del studier som jag har hört om som visar, hur pålitliga de är låter jag vara osagt, att panterkameleonter kan fånga uppemot 50 insekter per dag! Vare sig detta stämmer eller inte så kan det ju ge en fingervisning om att de behöver förhållandevis stora mängder mat! Försök gärna att kalka varje mål, åtminstonde tills den mår bättre då risken är stor att de drabbas av mbd! HID lampor ger bäst UV men i valet mellan compactlysrör och vanliga lysrör så är det sistnämnda mer lämpligt för kameleonter som har högre krav på belysningen! Har själv tidigare haft dåliga erfarenheter av compactlysrören med just kameleonter! 

Att ha ett regnsystem kan vara bra då det säkerställer att kameleonten för vatten flera gånger per dag utan att du själv behöver vara hemma eller så! Utan tillräcklig hydrering får de lätt stora problem att använda sig av sin tunga vilket leder till en nedåtgående spiral i dess hälsa!

1253
476
leedragon:

nein nein nein nein.

jag ber er alla som inte har hållit på med bergkameleont arter hålla för munnen, ni förvirrar människan här.

1. JUST din kameleont har närringsbrist på förmodligen det mesta bortsett från d3.
varför? för att du matar djuren direkt du köper från affären. affären oftas handlar från grossiter som matar fisk, katt, hund och hönsfoder. oftas ger de extra kalcium i form av mjölkpulver eller liknade som har stora mängder av d3. bergarter har visat sig gång på gång att inte tåla höga halter av d3. de dör av levern förgiftning pga det.

Djuren får i sig endas den närring som inskterna har fått i sig, du måste mata insekterna med grönsaker låga i oxalsyra och höga i kalcium, samt olika frukter ( med några undantag som jag inte kommer på just nu) för vitaminerna skull. varför du gör sådär är för att Bergarter är superkänsliga mot vitamin tillskott eller snarare vitamin överdos som kan orsakas väldigt lätt av vitamin pulver tillskott,
Vitamin pulvern är en tillskott och inte en diet. för jacksoniis så ska du puddra engång eller 2 MAX i månaden för att täcka för eventuella brister. ALLTSÅ samma mängd som D-3.

2. angående temperaturen. jag frågar eftersom temperaturen är jätteviktiga för de. de vill ha det svalare 16 grader på kvällen. detta nattsäkning stärker deras emmunförsvar. för höga temperaturer eller 27 överallt i terrarium blir för högt om den vill komma och svalka sig. de bor hög uppe i berger så de har inte sol på sig eller så varm 24/7 det skadar de. de kan ligga på en gren med blunda ögon och gapa.

3. Eftersom de level i kallare områden så har de en långsammare ämnensomsättning än panter och jemen. vilket innebär att de käkar inte lika mycket. De bor också nära ekvatorn så de har inte så jävla skillnader i ljustimmar runt om i året. detta innebär att de har inte en dvalnings period som de sitter på en pinne, slöar och käkar kanske en eller 2 gånger i veckan. som arter av madagaskar och sydafrika för ( trioceros deremensis gör det men inte trioceros jacksonii) du bör mata varanan eller var tredje dag.
4. Variation är bäst och viktigast, för att de ska inte tröttna på samma foder eller sluta käka så ska man variera rotera insekterna du matar med. du ska ha runt 4 fordersinskter du roterar mellan matningar.

kan du skriva ner det som kalcium och vitaminerna säger att det innehåller? leta efter phosfor och d3.  fosor ska de inte ha  D3 som sagt en gång i månad.

Det spela ingen roll just nu om det där var vad uppföddaren sa eller ej, informationen som togs upp är fel. alltså sköttelsen är fel.

Det är alltid  ägarens fel att djuren hamnar illa ut så vida du inte har fått såld en redan sjuk djur. frågan är  var det med flit eller ej. om det skulle vara med flit skulle så skulle du skita i att ta råd och fortsätta göra det du gör även när det skadar ditt djur för  vilken anledning som helst som du må säga. Jag ser att du inte gör så, du har plockat upp dåligt information och nu vill du rädda ditt djur.  JAg vill hjälpa dig med det jacksonii är min favorit djur.

Tyvär det jag minstänker är väldigt allvarligt och problem med kameleonter kan ta koll på djuren i ett par dar, kameleonter är känsliga och man märker saker när det är försent. Även så, vi kan försöka lösa va är problemet och om djuren skulle avlida och du fortfarande vill hålla på med kameleonter  så  erbjuder jag mig att vara ditt metor, du kan pm eventuella frågor men just nu bilder på djuren och terrarium behövs.

278
47
Boboo:
Hejsan,

Vill inte vara otrevlig eller trampa ngn på tårna ,, men bergsarter skulle Zoltan aldrig rekomendera 27 grader i ett terrarium.
Jag vet att zoltan nämnt till mig flertalet gånger att de inte ens ska finnas en varm punkt för bergs arter.

Sedan om det stämmer eller ej kan jag inte uttala mig om!
Men zoltan är väldigt duktig på området och lyckats födda upp flertalet sorter under många många år.
jag tycker Zoltan Känns väldigt förtroende ingivande. . .

varför ödlan e sjuk kan bara experterna svara på.

lycka till

278
47
Boboo:
glömde nämna , du ser på ömsen om luft fuktighet ligger fel

mvh

6
0
johnockelbo:
Hur visar sig en felaktig luftfuktighet på ömsen?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild