sirensis skrev:
än en gång så har jag gjort som uppfödaren sa.
jag köper syrsorna samma dag jag matar honom.
nej jag vet bara vad han sa att det är, hur jag ska göra mm.
i pappret står det att det är en hane.
då vi köpte honom sa han att han var ca 6 månader men i pappret står det att han är född 2013 å detta var i sommras.
och till er som tror jag gjort detta med flit... Nej! Jag har följt uppfödarens råd och jag vill inte att den ska dö eller må dåligt!!!
Jag tror inte att någon som skrivit här menar något illa mot dig utan alla frågor är ett måste för att kunna utvärdera situationen då det med kameleonter kan vara rätt så komplexa problem!
Ett tips är att du köper syrsorna åtminstonde ett par dagar innan du ska mata kameleonten och ger dem en bra mix av frukt och grönsaker, gärna pudrade med lite kalk och Vitaminpulver samt ett bra insektspellets! Detta för att syrsor från djuraffärer tyvärr ofta, inte alltid, är lite fattiga i näring! Detta är nog viktigast med kameleonter än med någon annan ödla just därför att de lätt får kalk-, vitamin- och näringsbrist!
Att mata en gång per vecka är på tok för lite för vilken ödla som helst! Och då speciellt för kameleonter! Har svårt att tro att Zoltan har rekommenderat detta, har aldrig hört det från honom tidigare! Testa att mata helst varje dag eller åtminstonde varannan! Som en referens matar jag leopardgeckos 3 ggr/ vecka! En art som klarar sig flera månader utan egentligen! Det finns en del studier som jag har hört om som visar, hur pålitliga de är låter jag vara osagt, att panterkameleonter kan fånga uppemot 50 insekter per dag! Vare sig detta stämmer eller inte så kan det ju ge en fingervisning om att de behöver förhållandevis stora mängder mat! Försök gärna att kalka varje mål, åtminstonde tills den mår bättre då risken är stor att de drabbas av mbd! HID lampor ger bäst UV men i valet mellan compactlysrör och vanliga lysrör så är det sistnämnda mer lämpligt för kameleonter som har högre krav på belysningen! Har själv tidigare haft dåliga erfarenheter av compactlysrören med just kameleonter!
Att ha ett regnsystem kan vara bra då det säkerställer att kameleonten för vatten flera gånger per dag utan att du själv behöver vara hemma eller så! Utan tillräcklig hydrering får de lätt stora problem att använda sig av sin tunga vilket leder till en nedåtgående spiral i dess hälsa!