Hittat gargoyleägg, vad göra nu?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

194
165
JoakimLundgren:
Hittade nyss, av en slump, två ägg hos min stora gargoylehona. Efter en snabb googling verkar det som att äggen kan klara sig i rumstemperatur. Funkar det om jag lögger över dem i en egen liten plastlåda med ventilationshål?

194
165
JoakimLundgren:
80 visningar och ingen som kan ge råd kring detta?

181
110
Stina:

Har inte denna art själv. MEN funkar d som sina grannar på Nya Kaledonien ( ögonfransgeckos) så lägg äggen på samma ledd/läge i en egen låda. Substrat så är vermikulit poppis, fuktigt inte blött. Du kan göra som en liten grop i substratet men du behöver inte täcka över äggen.

Lys gärna äggen och titta efter röd/rosa klutten, den ska ligga uppåt. 

Inboxa mig gärna såkan vi prata vidare o slå våra kloka huvuden ihop.

194
165
JoakimLundgren:
Stina skrev:
Har inte denna art själv. MEN funkar d som sina grannar på Nya Kaledonien ( ögonfransgeckos) så lägg äggen på samma ledd/läge i en egen låda. Substrat så är vermikulit poppis, fuktigt inte blött. Du kan göra som en liten grop i substratet men du behöver inte täcka över äggen.

Lys gärna äggen och titta efter röd/rosa klutten, den ska ligga uppåt. 

Inboxa mig gärna såkan vi prata vidare o slå våra kloka huvuden ihop.

Tack för råden, det blir att jag lägger äggen i en låda med lite substrat från mammans burk. 

194
165
JoakimLundgren:

194
165
JoakimLundgren:
La dem i en petbox, tror att det dom ligger uppåt.

181
110
Stina:
De ser friska o runda ut :-) 

194
165
JoakimLundgren:
Stina skrev:
De ser friska o runda ut :-) 

Ja, jag håller tummarna. Blir det lyckat så blir det till att handla in lite fler terrarium. Jag har dock ingen aning om när dem lades så det kan ju bli kläckning när som helst antar jag.

181
110
Stina:

Ja de ser hyggligt runda ut så som de blir i slutet. Känner man på dem försiktigt så kan de kännas som att skalet blir mjukt läderartat.  Vid lysning kan man ibland se hur bäbben rör på sig. 

Sommartid i sverige o man har dem i rumstemp kan de kläckas på mellan 55-70 dygn. Nu vintertid så har mina legat i cirka 90-110 dygn.

Men rätt vad det e så har de ploppat ur :-)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild