Dvärgvaraner som nybörjarödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
TheReptileWhisper:
Jag tänkte Skaffa min första ödla har funderat på Olika dvärg varaner vill gärna Skaffa varanus gilleni 
men Dom verkar kosta ungefär 4000 men jag har ochså funderat på varanus acanthurus. Tycker ni att dvärgvarner är bra nybörjarödlor? jag undrar ochså om en ensam Taggsvansvaran kan leva I ett
150x100x80 LHB terrarium och hur ofta man bör mata dvärgvaraner då det verkar vara väldigt olika åsikter på detta och vilka som säljer dessa ödlor?

139
363
Dwarfmonitors:

Hej!

Kul att du vill börja med varaner. Supertrevliga ödlor. Jag kör nästan bara dvärgvaraner och har både V. acanthurus och V. gilleni. Kan skarpt rekommendera båda arterna. V. acanthurus kan vara ett bättre val att börja med då de är lättskötta, ligger rimligt i pris och är lätta att få tag på.

Och sen matningen. Svårt att säga. Man får hålla koll på att djuren inte blir för feta. De har en väldig aptit! Unga djur ger jag mat i princip varje dag. Nästan så mycket de vill ha. Äldre djur matar jag ungefär varannan dag. Matar nästan enbart med insekter då gnagare är väldigt fett!

Har du frågor får du gärna skicka ett PM också.

903
510
Evanjeline:
Tänk på att belysning är ganska så dyrt då dessa ödlor behöver väldigt mycket, och hid lampor är starkt rekomenderade. Jag hade försökt läsa på så mycket så möjligt om just belysningen, då jag har funnit att den oftare är mer komplicerad att sätta sig in i än djurets skötselbehov.

196
268
NickeJ89:
TheReptileWhisper skrev:
jag undrar ochså om en ensam Taggsvansvaran kan leva I ett
150x100x80 LHB terrarium...

Nej, det räcker inte.
Ditt terrarier är endast 1,2 m² stort och 1 meter högt.
Har inte koll på om det är klipplevande eller marklevande, så tar med båda.
Är det klipplevande, så kräver dom minst 1,5 m², och minst 1,2 m högt.
Är det marklevande, så kräver dom minst 1,8 m², dock är höjden tillfredsställande.

Utrymme för ödlor av trädlevande och klipplevande arter

51-75 cm

Minsta tillåtna yta: 1,5 m²

Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,3 m²

Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,75 m2

Minsta höjd: 1,2 m

Utrymme för ödlor av marklevande arter

51-75 cm

Minsta tillåtna yta: 1,8 m²

Minsta yta per icke könsmogen ödla vid grupphållning: 0,3 m²

Minsta yta per könsmogen ödla vid grupphållning: 0,9 m2

Minsta höjd: 0,6 m

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild