Rottenroth skrev: Ditt sätt att försöka förlöjliga det vi sitter och påpekar är bara meningslöst..
Du förstår uppenbarligen inte en enkel grejj som att gabooner är en av de mest akrobatiska ormar du kan komma över.
Dem hugger inte med nacken, sluta bete dig som en barnunge.
Dem kan vända sig om 180 grader snabbare än du hinner reagera, den gabooner är stabil bit över metern dessutom och då kan du dra slutsatsen att huvudet sitter drygt 1 meter bak varav i knät på programledarna med tanke på att dem hugger så hårt att kroppen lyfter från marken dessutom.
Har du inte erfarenhet vid dessa djur så bör du inte uttala dig om det heller bara för att du har sett ett par stycken.
Att ha sett andra mata dem eller hållit tag i en (har du själv då nackat den eller har du bara varit med vid sidan om?) är inte erfarenhet, dem är lugna 99/100 gånger men när det smäller hinner varken du eller någon annan undan.
Vad Viperkeeper gör är inget man ska ha som standard som gifthållare.
Återigen, underskatta gabooner är något som borde stanna på 80 talet då folk trodde dem var som majsormar.
Jag förlöjligar inte eran kunskap men din formulering är inte den bästa. Jag har också försökt förklara varför jag formulerade mig som jag gjorde. Men ja, jag har lärt mig en del även om jag hade velat se derans dåliga sida men finns inget på youtube vad jag kunde hitta.
En gaboon är livsfarlig på säg 0-1.50m men om jag då står 3m iväg så kan ormen studsa bäst den vill men kommer den inte fram minst 1.50 så är den ju relativt harmlös (men fortfarande dödlig på nära håll) jämfört med en orm som slingar sig omkring och kommer fram och biter mig.
Men du läste bara "harmlös" och "gaboon" och sen började skälla ut mig och dra upp ogiftiga ormar och dra liknelser.
Du kunde frågat varför jag ansåg det och förklarat att på nära håll är det väldigt fel. Samt när jag skrev att jag inte trodde så läste du bara det och inte hela meningen vilket var vad du faktiskt menade, istället idiotförklarade du mig för att jag inte trodde på att en orm hugger med nacken (vilket din formulering var) och hävdade att det var visst så.
Jag antar också att du har heller ingen aning hur långt programledarna var ifrån ormen om de var i räckvidd eller ej, det kanske ser ut som men är inte säkert. Ormen hade heller inte kunnat kasta sig upp mot Jonas ansikte då den föll ner från bordet även om den kunnat vända sig i luften då den behöver ett avstamp för att kunna kasta sig. Däremot hade den ganska lätt kunnat sitta i hans hand men även om den kunnat det teoretiskt så ville bara ormen iväg och har inget intresse av att bita om den inte blir fasthållen. Speciellt dagtid i detta fallet. Alla kan vi ha våra terorier men det enda vi kan konstatera är väl att turligen nog hände inget. Jonas är dock väldigt väldigt duktig, sen vad man anser om han som person är upp till var och en.
Jag lärt mig en del och tackar för den kunskapen. I den situationen i tv-studion så var mitt uttalande delvis felaktigt (jag tror, men vet ej, att en del giftsnokar hade varit farligare) medans på tillräckligt avstånd så finns det många ormar jag finner mycket farligare.
Jag underskattar inte heller giftiga djur eller ens ogiftiga medvetet (bristande kunskap har alla), jag blev faktiskt biten av en reptil för första gången för någon vecka sen. En sköldpadda bet mig i örat. Så nästa gång det är jobb där så hamnar de i plastbackar tills jag är klar.
Jag uppskattar allas förklaringar även om formuleringarna inte alltid varit de bästa men jag har fått ny kunskap och faktiskt haft lite kul på köpet. Bättre än så blir det nog inte.
Nu lämnar jag denna diskussionen. God jul :-)