Tips på djur till 5-åringens kvällsläsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

197
111
Wirre:
Hej.
Somliga barn tycker om sagor till kvällsläsning och somliga gillar fakta.
Min 5-åring hör till den senare gruppen. 
Vi har det senaste halvåret läst om olika djur innan han somnat, vi har faktiskt läst om så många olika djur att vi börjar få slut.

Tips på fascinerande djur skulle uppskattas, svenska artiklar är ett plus (sjukt jobbigt att översätta engelska löpande medans man läser)
Giftiga insekter och förhistoriska djur är hans favoritämne. 

356
177
krypet:
Triops är häftiga! De fanns för lääänge sedan, och finns kvar idag med. De är inte insekter, och inte heller giftiga, men riktigt coola. De går dessutom att ha som husdjur. De lever bara några veckor. Då har de lagt ägg som kan ligga torrt länge och sedan kläckas fram när man har lust. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Wirre skrev:
Hej.
Somliga barn tycker om sagor till kvällsläsning och somliga gillar fakta.
Min 5-åring hör till den senare gruppen. 
Vi har det senaste halvåret läst om olika djur innan han somnat, vi har faktiskt läst om så många olika djur att vi börjar få slut.

Tips på fascinerande djur skulle uppskattas, svenska artiklar är ett plus (sjukt jobbigt att översätta engelska löpande medans man läser)
Giftiga insekter och förhistoriska djur är hans favoritämne. 

Har du ett bibliotek i närheten är det säkert en god idé att rota runt bland barnböcker och djurböcker där :) Brukar finnas en hel del som man annars aldrig hade läst, har sett när jag och min 4åring besökt Gävle stadsbibliotek. 

197
111
Wirre:
krypet skrev:
Triops är häftiga! De fanns för lääänge sedan, och finns kvar idag med. De är inte insekter, och inte heller giftiga, men riktigt coola. De går dessutom att ha som husdjur. De lever bara några veckor. Då har de lagt ägg som kan ligga torrt länge och sedan kläckas fram när man har lust. 

Det var ju en skitbra idé att ha här hemma! 
Pojkarna skulle älska det.
Jag hade sånna när jag var liten. På förpackningen var det bilder på dinosaurier, gissa om jag blev besviken när det inte knäcktes en triceratops. 
Falsk marknadsföring :(

+Lördagens kvällsläsning räddad 

903
510
Evanjeline:

Det är inte sant att de lever bara några veckor, det är för hur de säljs;< För små akvarium och inte tillräckligt med mat. Om man håller dem med rätt skötsel lever de länge. Det är vad jag hört i alla fall. Det kanske inte är sant.

Edit: Efter att ha reserchat en del verkar detta inte stämma De flesta verkar leva mellan 6-8 veckor.

197
111
Wirre:
Jonas_ skrev:

Har du ett bibliotek i närheten är det säkert en god idé att rota runt bland barnböcker och djurböcker där :) Brukar finnas en hel del som man annars aldrig hade läst, har sett när jag och min 4åring besökt Gävle stadsbibliotek. 

Missade ditt inlägg igår.

Jo vi brukar åka till biblioteket, superbra ställe när man har barn.
Tyvärr så är det dåligt med "giftiga insekter i Sydamerika", "giftiga djur i havet som inte är en fisk " eller "jättestora utrotade ormar, fast inte Titanoboa".

Du som är en hejare på ormar kanske har något fascinerande fakta att bjuda på?

197
111
Wirre:
Evanjeline skrev:
Det är inte sant att de lever bara några veckor, det är för hur de säljs;< För små akvarium och inte tillräckligt med mat. Om man håller dem med rätt skötsel lever de länge. Det är vad jag hört i alla fall. Det kanske inte är sant.

Edit: Efter att ha reserchat en del verkar detta inte stämma De flesta verkar leva mellan 6-8 veckor.

Efter lite googlande om Triops så känns 6-8 veckor ganska logiskt. Äggen ligger vilande tills tillräckligt mycket vatten bildat en ordentlig pöl. Därefter kläcks äggen och det gäller att hinna reproducera innan pölen torkat ut.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Då ni var inne på Triops så finns det juh även Sea-monkeys. Var något jag tyckte var kul och häftigt när jag var liten!
Krävs inte speciellt mycket jobb.

197
111
Wirre:
Flyers90 skrev:
Då ni var inne på Triops så finns det juh även Sea-monkeys. Var något jag tyckte var kul och häftigt när jag var liten!
Krävs inte speciellt mycket jobb.

Är inte det samma sak?

2966
1648
Hoggaforfan:
Wirre skrev:

Är inte det samma sak?

Nej men är samma typ av djur kan man nog säga.
Tripos är nog det roligaste djur jag haft, super aktivt och full fart hela tiden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild