Tigeravel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
LinusOfc:
Hej. Jag har sett att mitt tigerpar har börjat para sig, men är inte jättesugen på ungar. Har en albino och en granit. Kan man göra något som inte skadar ormen för att det inte ska bli ägg eller är det bara låta naturen ha sin gång? Kan man ta äggen från honan när dom har kommit eller hur funkar det?

375
251
Doxster:
LinusOfc skrev:
Hej. Jag har sett att mitt tigerpar har börjat para sig, men är inte jättesugen på ungar. Har en albino och en granit. Kan man göra något som inte skadar ormen för att det inte ska bli ägg eller är det bara låta naturen ha sin gång? Kan man ta äggen från honan när dom har kommit eller hur funkar det?

Varför har du dom tillsammans om du inte vill ha ägg?

Annars är det ju bara att ta äggen från honan och kasta dom. Dom överlever inte utan värme.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

LinusOfc skrev:

Samma fråga här som föregående. Varför i hela friden har du ett par tillsammans om du inte ska avla?? Då blir det så här..

Det första du ska göra är att sära på djuren, direkt och har du lite tur så har inte parningen tagit än och du slipper problemet med att plocka ägg du inte vill ha från en större pytonorm, se till att ha hjälp till hands när och om du ska avlägsna ägg från en ruvande hona :)

Alla ormar som ska lägga ägg genomgår en risk med det, all möjliga komplikationer kan tillkomma.

6
0
LinusOfc:
Jonas_ skrev:

Samma fråga här som föregående. Varför i hela friden har du ett par tillsammans om du inte ska avla?? Då blir det såhär..

Det första du ska göra är att sära på djuren, direkt, och har du lite tur så har inte parningen tagit än och du slipper problemet med att plocka ägg du inte vill ha från en större pytonorm, se till att ha hjälp till hands när och om du ska avlägsna ägg från en ruvande hona :)

Alla ormar som ska lägga ägg genomgår en risk med det, all möjliga komplikationer kan tillkomma.

Har bestämt mig för att ta ägg ändå . Har 2 såpass fina djur och tigrar är en sån härlig orm så vi får se vad det blir. 
Tack för tipsen

230
185
Humi:
LinusOfc skrev:

Har bestämt mig för att ta ägg ändå . Har 2 såpass fina djur och tigrar är en sån härlig orm så vi får se vad det blir. 
Tack för tipsen

Du bör nog tänka till rejält innan du bestämmer dig på riktigt. Ta inte detta på fel sätt, det är inget illa ment.
Men du har i min mening aldeles för liten kunskap med ormar för att behålla äggen. Min gissning är att du inte har plats för 2st stora terrarium och där av sätter in båda i ett. (Bara en gissning som sagt) 
Har du plats för 50st ungar som du troligtvis inte blir av med på ett bra tag? 
Du kan absolut kasta vissa av äggen och behålla några stycken för att minska på antalet. 

Tänk igenom ditt beslut rejält innan du gör någonting du ångrar sen och förstör marknaden bara för att du vill bli av med alla ungarna direkt.

141
109
stefan707:
Kan aldrig sluta bra :D

2052
780
psyjoh:
Först och främst kollar man upp marknaden innan och ser om man hittar några köpare. Därefter bestämmer man sig hur många ungar man vill kläcka fram. Kolla även så köparna är seriösa och vill vänta så länge som det tar för att kläcka äggen. Detta sättet gjorde jag på när jag började kläcka skäggisar och jag har nu fasta kunder och aldrig några problem med att bli av med avkommor. 

544
425
Gibblo:
Blir det inte stressande för honan att ha en hane efter sig hela tiden?

141
109
stefan707:
Möjligt, min hona här hemma brukar bli stressad när jag jagar in henner i köket för å diska iaf!

544
425
Gibblo:
stefan707 skrev:
Möjligt, min hona här hemma brukar bli stressad när jag jagar in henner i köket för å diska iaf!

Jaså, min bits.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild