Scotch Brite, Epiweb substitut.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

197
111
Wirre:
Är det någon som testat att använda Scotch Brite som substitut till Epiweb? 

Jag har mitt mikroterrarium som jag gjorde som prototyp innan mitt "stora" bygge.
Om ingen testat tidigare så tänker jag göra ett test.
Kan vara kul att se om/hur det funkar.
Det är typ 12x12x9cm (bhd). Någon som har tips på ljusstarka led?

2966
1648
Hoggaforfan:
LED's:
terrajova.eu/svenska/hem.html

Inte sett det så tror inte någon testat innan men det bör fungera bra. Håller det kvar vatten så kan det till ochmed vara bättre än Epiweb.

55
25
benny69:
UHOP-modulerna borde funka.
dusk.se/belysning.htm

197
111
Wirre:
Hoggaforfan skrev:
LED's:
terrajova.eu/svenska/hem.html

Inte sett det så tror inte någon testat innan men det bör fungera bra. Håller det kvar vatten så kan det till ochmed vara bättre än Epiweb.

Den gubben måste jag ha koll på, gillar hans story.

benny69 skrev:
UHOP-modulerna borde funka.
dusk.se/belysning.htm

Dom hade nog funkat. Men det står inget om var man kan kapa listerna, mina får inte vara längre än 12cm.

Då kom jag på.
På jobbet har vi vattentät led-strip som kan kapas var tredje cm.
Kanske inte världens ljusstarkaste. Men jag vill hålla det här projektet på en minimal kostnad, så det får duga.

Allt jag behöver nu är lite mossmix och en Scotch Brite. 

Jag tänkte dela Scotchen i tre delar, låta en del behålla hela svampen, en kapar jag bort halva svampen och på den sista tar jag bort all svamp.

Då bör jag få 1 del som suger åt sig mycket vätska, en del som suger åt sig hälften så mycket vätska och sista delen bör få ungefär samma egenskaper som epiweb.

2966
1648
Hoggaforfan:
Wirre skrev:

Jo han är duktig och iom att han själv är i hobbyn (2000L paludarium!) så vet han vad vi pratar om.
Trevlig snubbe och frakten är inte dyr. 3 st LED-lister á 80cm gick på 70:- vill jag minnas.

197
111
Wirre:
Hoggaforfan skrev:

Jo han är duktig och iom att han själv är i hobbyn (2000L paludarium!) så vet han vad vi pratar om.
Trevlig snubbe och frakten är inte dyr. 3 st LED-lister á 80cm gick på 70:- vill jag minnas.

Han nämner Uppsala Botaniska Trädgård som referens.
Om det är några som kan växter så är det väl dom. Han kan nog en hel del om ljus för att få dom som kunder.

Jag ska till Botaniska på Tisdag och byta ett glas.
Träffar jag någon trevlig trädgårdsmästare kanske man kan tigga till sig en regnskogsväxt som dom vill bli av med :)

27
9
hesmi:
De här såg ju klart prisvärda och enkla ut. Kanske inte för TS, men tack för tipset.

terrajova.eu/onewebmedia/PRISLISTA%20F%C3%96R%2024V%20VATTENT%C3%84TTA%20SMD%20LJUSLISTER%20TYP%20GROW_N.pdf

27
9
hesmi:
Apropå disk och bakgrund; Scotch Brite suger väl inte vatten, medans tex wettextrasor suger. Vore kul att att testa ett sugande material i ett regnskogs/sumpterrarium. Andra med mer kunskap/erfarenhet om dylika material? Skulle vara väldigt bekvämt att kunna hålla bakgrunder fuktiga, utan att förlita sig på ett regnsystem.. Eller blir det helt enkelt för blött?

197
111
Wirre:
hesmi skrev:
Apropå disk och bakgrund; Scotch Brite suger väl inte vatten, medans tex wettextrasor suger. Vore kul att att testa ett sugande material i ett regnskogs/sumpterrarium. Andra med mer kunskap/erfarenhet om dylika material? Skulle vara väldigt bekvämt att kunna hålla bakgrunder fuktiga, utan att förlita sig på ett regnsystem.. Eller blir det helt enkelt för blött?

Jag testar med disksvampar, överdelen i Scotch Brite får fungera som substrat och på två av delarna låter jag svampen sitta kvar.

Det roligaste med det här experimentet blir att se om min egenhändigt tillverkade led-panel kan få mossa att växa :)
Jag kapade till IP67 LED-lister från Kjell & co i lagom längder och ska bara löda ihop anslutningarna.
9st rader X 6 Led =54 Led. SNYGGT! 

417
249
KANDARBA:
Hygrolon suger upp vatten. 
Så sätter man det som bakgrund och det når vattenintag botten så blir det jämn fuktigt. 

Använder både hygrolon och Epiweb i mina regnskogs terrarier
har även något gammalt Terrarie där det bara finns Epiweb ISII systemet i. 

Ni finner dessa matrial på Dusk Tropic
hemsida: www.dusk.se
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild