Måste ödlorna bestämma rang innan de bor ihop?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
0
The_Lizard:
Hej,

Igår skaffade vi en till Skäggagam, lite spontant sådär...
Såg en annons där de akut behövde bli av med en 3 årig skäggis-kille och jag nappade på det.
Grejen är den att vi redan har en 3 årig skäggis-kille hemma, Zap.

Vi provade att föra ihop dem ute på soffan och det gick bra, Zap brydde sig inte utan tittade lite slött bara.

Den nya "Jameson" visade dock ett helt annat temperament, han blev kolsvart i skägget, började nicka med huvudet och rusade fram mot Zap. Inget hände annat än att jag såg att Jameson var stressad som tusan. Zap rörde inte en min.

Vi provade att ha dem i Zaps terrarium en stund, då gjorde Jameson likadant men undersökte sedan terrariet. Zap rörde sig inte (han är en väldigt cool ödla).

I natt har de bott i varsina terrarier för säkerhets skull.

Min fråga slutligen; Om de nånsin ska kunna bo ihop i samm terrarium, måste de göra upp om rang? Hur gör de då? Blir det slagsmål eller nickar den ena tills den andra vinkar o visar underkastelse?

Om de inte går ihop har vi dem helt enkelt i 2 terraier för deras eget bästa!

Jameson har bott ihop med andra skäggisar som liten och blev attackerad av en hona som har förstört hans ena öga, kan tänka mig att det är därför han är mer stursk, stressad & vill visa sig överlägsen eller vad tror ni?

Tacksam för tankar, idéer, tips och goda råd :)

Mvh, Sandra

32
12
Emma:
Har själv inga skäggisar, men såvitt jag förstått ska man aldrig ha två hanar tillsammans, oavsett art. 

2052
780
psyjoh:
Det kan sluta med dödlig utgång. Att den ena inte rörde sig och var helt stel beror ju på att den är stressad ändå och antagligen försöker spela död eller liknande. Att den gör så och den andra nickar med huvudet kan ju betyda att den ni har sedan tidigare helt plötsligt inte var herre på täppan längre utan den nya ville visasa sig högre än honom. 
Om man ska ha skäggisar ihop så bör de ha bott ihop sen de var små och inte äns då är det en garanti att det går. Är ni inte hemma och kollar dem 24/7 så avråder jag er från att flytta ihop dem. 

15
0
The_Lizard:
Ok, ja men då fixar vi så de har varsina krypin så får vi gosa med dem ute i omgångar :D

2052
780
psyjoh:
Jag har själv försökt att flytta ihop mina, inte hanarna men 2 honor men det gick inte så det blev vars ett istället. 
När jag köpte mina första 2 för nåt år sedan så hade de bott ihop sedan kläckning. Men efter ett tag så gick inte det heller. Så jag gav bort den ena. Nu har vi istället 4 terrarie igång och jag tror att de mår bäst av det. 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
Två hanar ska man aldrig ha tillsammans i ett terrarie, iaf utan honor :) Det kommer antagligen inte sluta lyckligt för någon av hanarna, i varsitt terrarium placerade så dom inte ser varandra skulle dom må bäst är min gissning :) 

2052
780
psyjoh:
Ja precis, tänk på det som Jonas sa att de ej heller bör se varandra. Deyt västa är om de kan stå ovanpå varandra. Innan jag byggde mina nya terrarie så kunde mina hanar se varandra om vår sovrumsdörr var öppen och det slutade alltid i att de dunkade huvudet i väggen och den ena var svartare än den andra. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild