Hjälp till nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Neno:
Hej!
Jag och min son ska köpa skäggagam och ha delat ansvar? 
Vi har hittat en som ska sälja sin 2 skäggisar. Det är en hane(3år) och en hona(2år). Honan har tydligen MBD sen hon va liten och har ett knyck på svansen sedan dess. Hon ska inte ha några problem nu så vitt jag fått till mig. Hon är lite mindre och lugnare också. 
Nu till min fråga....
Kan man ha dem tillsammans? Vi vill inte avla utan bara ha som "sällskap" Och tror ni att det kommer bli ett problem att hon fått mbd? 
Tacksam för svar?

Medlem i SHF
73
39
Sofie:
Om ni inte vill ha ungar så ska ni inte ha dom tillsammans. Jag skulle personligen inte köpa ett sjukt djur, men om ni köper henne så se till så att hon får i sig mycket kalk och vitaminer

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Jag avråder direkt från att köpa en ödla med MBD, speciellt om ni inte är insatta i reptiler och sjukdomar :) Köp en frisk individ från en seriös uppfödare istället! Det kommer ni tjäna enormt på i det långa loppet, tro mig. Sen vad ni väljer att göra eller köpa är såklart upp till er men jag avråder starkt från att köpa sjuka reptiler!

Ja man kan ha dom tillsammans, men bör man ha det, svar nej :) Då ni inte vill avla så ska ni verkligen inte sätta ihop två ödlor av olika kön, det kommer bli ägg som i sin tur sliter hårt på honan.. och i det här fallet kan nog en dräktighet vara nådastöten för den stackars honan. Det är mina tips :)

Lycka till! 

2052
780
psyjoh:
Enhona med mbd bör absolut inte sättas ihop med en hane. Han kommer vilja para sig med henne och äggbildningen kommer att ta mkt kalk från henne vilket säkert kommer göra att mbd'n blir värre. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild