Smalt galler, värme?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

33
4
my72:
Har kommit över ett helglasterrarium 100 × 40 × 50. På taket är det ventilationsgaller men som tyvärr är endast 6 cm brett. Hur löser jag det med uvb/uva lysrör och värme? Kommer att ha en skäggagam juvenil där i. 

417
249
KANDARBA:
1.
Gör ett hål i gallret och för igenom kabeln till sollampan.
2. 
Lägg armaturen ovanpå terrariet och värmematta under glaset på terrariet om du har ställning till det. Annars lägg värmemattan på baksidan av terrariet. 

Här är något tips.

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Jag personligen hade fixat ett lämpligare terrarium åt skäggagamen och kanske haft nåt annat intressant djur i det mindre terrariet :) 

Det terrariet du fått tag på har endast 0,4 i bottenyta och en ensam skäggagam kräver minst 0,9 i bottenyta och då ska man veta att det är absoluta minstamåtten! Det skadar såklart inte med större yta, speciellt inte åt en aktiv art som skäggagam :) Mitt tips iaf. 

33
4
my72:
KANDARBA skrev:
1.
Gör ett hål i gallret och för genom kabeln till sollampan.
2. 
Lägg armaturen ovanpå terrariet och värmematta under glaset på terrariet om du har ställning till det. Annars lägg värmemattan på baksidan av terrariet. 

Här är något tips. 

Typ så jag tänkte. Men behöver två uvb rör i olika "styrkor".

33
4
my72:
Jonas_ skrev:
Jag personligen hade fixat ett lämpligare terrarium åt skäggagamen och kanske haft nåt annat intressant djur i det mindre terrariet :) 

Det terrariet du fått tag på har endast 0,4 i bottenyta och en ensam skäggagam kräver minst 0,9 i bottenyta och då ska man veta att det är absoluta minstamåtten! Det skadar såklart inte med större yta, speciellt inte åt en aktiv art som skäggagam :) Mitt tips iaf. 

Blev ett namn för lite. Det ska bo en DVÄRGskäggis där i.

417
249
KANDARBA:
my72 skrev:

Blev ett namn för lite. Det ska bo en DVÄRGskäggis där i.

Ja skulle jag säga.
Det är ganska stor skillnad på arterna faktiskt.
Pogona vitticeps 50cm lång
Pogona henrylawsoni upp till 30cm lång

Men tänk om alla hade haft den attityden när någon vill vara hjälpsam. 
Men får tacka för den tid som det vart ett vänligare bemötande från TS.
Med vänliga hälsningar Kandarba

33
4
my72:
[quote=KANDARBA]

Ja skulle jag säga.

[/quote

?????????????

417
249
KANDARBA:
my72 skrev:
[quote=KANDARBA]

Ja skulle jag säga.

[/quote

?????????????

Min uppfattning är att du inte förstod då du sätter mängder av frågetecken vid svar. Men ett frågetecken räcker för att det ska ställas som en fråga. Men jag kan gärna försklara en gång. 
Men bör svara på hyggligare sätt och inte med sådan attityd som nu TS använde sig av till jonas som bara ville berätta och hjälpa, ge tips etc. 

Dock har jag inte förstått vad din fråga vart ute efter så kan förklara att även denna P. henrylawsoni som du har köpt är det stor skillnad framförallt i storlek gemförelse mot en P. vitticeps. 
Om man endast skriver släkt namnet så är det svårt att kunna förstå vilken art det är och då får man förmoda att man har inhandlat den vanligaste arten som man brukar ha hemma i terrarierna. 
Släkt namn plus ett art namn är att föredra för att minska riskerna för missuppfattningar. 

Pogona vitticeps - Skäggagam (Det vart denna du som TS började skriva om) 
Pogona henrylawsoni - Dvärg Skäggagam 

33
4
my72:
KANDARBA skrev:

Min uppfattning är att du inte förstod då du sätter mängder av frågetecken vid svar. Men ett frågetecken räcker för att det ska ställas som en fråga. Men jag kan gärna försklara en gång. 
Men bör svara på hyggligare sätt och inte med sådan attityd som nu TS använde sig av till jonas som bara ville berätta och hjälpa, ge tips etc. 

Dock har jag inte förstått vad din fråga vart ute efter så kan förklara att även denna P. henrylawsoni som du har köpt är det stor skillnad framförallt i storlek gemförelse mot en P. vitticeps. 
Om man endast skriver släkt namnet så är det svårt att kunna förstå vilken art det är och då får man förmoda att man har inhandlat den vanligaste arten som man brukar ha hemma i terrarierna. 
Släkt namn plus ett art namn är att föredra för att minska riskerna för missuppfattningar. 

Pogona vitticeps - Skäggagam (Det vart denna du som TS började skriva om) 
Pogona henrylawsoni - Dvärg Skäggagam 

Ojoj. Du har gjort en tolknig, du har trott att jag hade dålig attityd för jag ändrade mig själv. Det inget mot någon person utan endast oj skrev fel. Tråkigt att du som dessutom inte är jonas tolkar det som otrevligt. Och du behöver få ut din frustration över att jag svarade snabbt och det blev inget mer än de orden. Jag vet absolut artnamn på dessa ödlor och lite mer (har en kunskap som jag inte behöver skrika rakt ut om) Det enda jag gjort är att snabbt påpeka att jag glömde ordet DVÄRG. Ber hundra gånger om ursäkt om jag trampade dig på tårna när jag endast skrev att jag skrivit fel. Kommer meddela jonas att jag är såååå ledsen att jag missade att skriva tack och etc.Jag ville ju endast veta hur jag skulle göra med terrariet inte få info om skäggagamsarterna. Och skrev därför som svar till jonas att jag inte behövde större därför det var en dvärgis.

417
249
KANDARBA:
Jaså du säger det. 

// Kandarba
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild