Skäggisar, boende, terrarie, UVB?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
2
alessiahagg:
Hej!
Vi har två skäggisar som är 6 månader gamla och de bor tillsammans i ett terrarium som är 100x50x50.
Vi har en exoterra reptile UVB150 lampa som är 50Hz och 25W och den ligger på den svala sidan av terrariet. Är det tillräckligt med UV ljus eller behöver man en HID-lampa?
Sen undrar vi om boende tillsammans. De är lika gamla men honan är större än hanen (ganska mycket). Ska man ha de tillsammans eller ska vi separera dem? Och hur är det med vår terrariestorlek?
Honan har även mycket aptit medan hanen mindre.
Tack på förhand!

2052
780
psyjoh:
alessiahagg skrev:
Hej!
Vi har två skäggisar som är 6 månader gamla och de bor tillsammans i ett terrarium som är 100x50x50.
Vi har en exoterra reptile UVB150 lampa som är 50Hz och 25W och den ligger på den svala sidan av terrariet. Är det tillräckligt med UV ljus eller behöver man en HID-lampa?
Sen undrar vi om boende tillsammans. De är lika gamla men honan är större än hanen (ganska mycket). Ska man ha de tillsammans eller ska vi separera dem? Och hur är det med vår terrariestorlek?
Honan har även mycket aptit medan hanen mindre.
Tack på förhand!

Vad jag kan se så har ni på tok för lite ljus i terrariet och det spelar roll med tanke på aptiten. Investera i en hid Lampa eller minst en mv lampa tex. Solarglo, solarraptor eller mega ray. Uvb 150 ger oftast för dåligt uvb ljus. Släng den lampan och installera i lysrör med dagsljus tex. Exoterra natural light. Storleken är för liten för vuxna skäggisar. Ett tips är att bygga eget eller köpa av någon som bygger. Blir betydligt billigare än från butik. Satsa på minst 0.9kvm i bottenyta och 60-70cm högt då de gillar att sitta högt o sola o klättra. 
Risken finns alltid att ni behöver sära dem. Honan kommer bli väldigt uttröttad av alla parningsförsök av hanen när han blir könsmogen, och det kommer hända. 
Jag har alla mina i egna terrarier och låter de bara träffas vid parning då de inte har något direkt behov av något sällskap. Finns såklart delade meningar om det men de lär ju inte sakna varandra om de säras. 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Angående att husera ödlor i olika storlek i samma terrarium, inte att rekommendera såklart :) 

En hona som inte är könsmogen eller påväg att bli det bör heller absolut inte bo med en större hane! Det resulterar i parning & ägg som honan är alldeles för liten för, dvs det påverkar henne negativt. Mina tips i det ämnet :) 

Jag tror faktiskt skäggagamer är solitära djur i det vilda men inte 100% säker, vid grupphållning bör man ha rejält tilltaget terrarium iaf :) 

412
420
Hadara:

Hej :) Som du själv skriver så är HID lampa det du bör ha till skäggagamer, prata med barkskog här på terrariedjur så hjälper han dig nog. Den lampan du har nu ger alldeles för dåligt med UV och värme. Terrariumet du har nu är 0.5kvm i bottenyta och du måste upp i minst 0,9kvm. Alltså det dubbla för att terrariumet ska ha godkänd storlek enligt lag (L80). Sen så ska du separera dom i varsitt 0.9 kvm stort. Dom bör absolut inte bo ihop när det är stor skillnad i storlek och egentligen inte ens om dom vore i samma storlek. Bäst är att hålla dom 1 och 1 när det inte är så att man satt ihop dom för parning. 

Lycka till!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild