Dwarfmonitors skrev: Jag vet inte riktigt vart du vill komma. De kallas dvärgskäggagamer för att det är en "liten" art. Inte för att de är dvärgväxta.
Och sedan så finns det flera skillnader. Du nämner att de har mindre "skägg" än andra arter i Pogona sp. Det kan jag inte riktigt hålla med om att det stämmer. Både P. minor och P. microlepidota har större avsaknad av "skägg" än vad P. henrylawsoni har.
Två arter är dessutom mindre än vad P. henrylawsoni är. Både P. minor och P. nullabor blir mindre.
Självklart finns det fler sätt att se artskilnad mellan P. vitticeps och P. henrylawsoni. Enklare saker som "skägget", men även färg på insidan av svalget.
Som sagt, vill veta fler sätt att identifiera arterna på (tyckte jag skrev det klart och tydligt längst ned?). Som nybörjare på området så är jag alltså inte säker på om skillnaderna jag ser faktiskt är skillnader. Det här med färgen på svalget låter väldigt intressant, vad har respektive art för färg? :)
Inte helt säker på vad du tolkat angående det du säger om dvärgväxta, men jag ska försöka förtydliga det jag tror du syftar på:
Kan det hända att en Vitticeps som är liten till växten misstas för att vara Henrylawsoni just för att den kanske är småväxt (att de är "runt of the litter", fått lite dåligt med käk osv.)?
Källa till det jag läst om skägget (ingen aning om hur vettig sidan är, därför jag gjorde en tråd här för att få lite svar ifrån er som är seriösa och kunniga): beardeddragonsinfo.weebly.com/different-species.html
"Lawson’s bearded dragon is also known by two other common names: Rankin’s dragon and black-soil dragon. It is different from all other members of the genus Pogona in one distinctive way: It is almost clean-shaven! Lawson’s dragon has practically no “beard,” so it cannot properly be called a bearded dragon, although it is similar to beardies in every other respect. Lawson’s bearded dragon is found throughout the black-soil plains of central Queensland and has also been observed on similar terrain in nearby border areas of the Northern Territory. To escape predation in the wild, this lizard has been seen scuttling quickly into and between cracks in the soil. Purebred Lawson’s dragons are well suited for hobbyists who lack the space for larger species. Lawson’s average about 10 inches long, including the tail."
Jag skulle ju kunna peka mot de bilder märkta med Henrylawsoni som jag alltså är fundersam över, men frågan är om det anses ok?