Tillsatser i dricksvattnet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Lojsan80:
Får olika bud... har ni någon tillsats i vattnet i eran dripper till kameleonter?

1253
476
leedragon:
var har du hört att man lägger tillsats?

4
0
Lojsan80:
När jag köpte drippern följde det tex med en påse som ska "rena" kranvattnet. Stod tydligt att man ska blanda x antal droppar med x antal dl vatten. Tänkte bara om det är nödvändigt?

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Kan du dricka kranvattnet så duger det alldeles utmärkt till din kameleont, kan jag garantera! :) 

Har faktiskt aldrig hört om någon som blandat saker i dricksvattnet till reptiler, så vanligt är det inte, låter mer som ett merförsäljningsknep ;) (Gammal butiksanställd)

4
0
Lojsan80:
Står på amerikanska forum också om skadliga klorider och andra ämnen i kranvattnet som ska vara skadliga för Kameleonter. Men andra säger att det inte behöver kokas eller tillsättas något och att vanligt kranvatten är finfint. Tack för inputen.

230
185
Humi:
Lojsan80 skrev:
Står på amerikanska forum också om skadliga klorider och andra ämnen i kranvattnet som ska vara skadliga för Kameleonter. Men andra säger att det inte behöver kokas eller tillsättas något och att vanligt kranvatten är finfint. Tack för inputen.

Det beror lite på vart i världen du befinner dig. Vissa länder har så pass dåligt kranvatten att du behöver tillsatser för att det ska gå att dricka. 
Men här i Sverige så är det bara kalk i vattnet som din kameleont inte kommer att ta skada utav :)

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Lojsan80 skrev:

Som Humi säger spelar det in vart i världen du befinner dig, alla har ju inte lika bra dricksvatten som vi har här i Sverige :) 

Svenska herpare har tur och behöver inga tillsatser i vattnet. Räcker om det är färskt vilket det alltid bör vara till en kameleont. 

2052
780
psyjoh:
I usa har de väldigt mkt klor i vattnet och oftast går det ej att dricka vanligt kranvatten. Iaf i de sydliga staterna jag varit i så fick vi köpa vatten om vi ville dricka. Detsamma ibland när man fick is i drickan på ngn restaurang och isen var från kranvatten så smakade det bara klor. I sverige finns en del kalk men det är ingen fara mer än att det kan täppa ditt drippern efter ett tags användning. 

504
396
Crippa:
Kör på enbart kranvattnet, det funkar hur bra som helst. Jag använder inte dripper till min kameleont :) har en pump som får vattnet i rörelse vilket är väldigt bra för kameleonter!

4
0
Lojsan80:
Tack alla!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild