Vilken ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

106
64
pillorita:
Hej 
Jag funderar hit o dit på att skaffa någon/ några ödlor o har ju så klart några favoriter MEN är så mycket med en del av de man måste tänka på . 
Jag vill ju inte klanta till det ! Undrar därför om ni skulle vilja tipsa om lätta första ödlor , gärna en trevlig sort o som man kan få ut lite av än bara sånna som ligger gömda större delen av dagarna . 
Trevligt temperament ... 
Helst inte leopardgecko även om de är bra första ödla. Färggrann skulle inte skada 

18
3
Dinos:
pillorita skrev:
Hej 
Jag funderar hit o dit på att skaffa någon/ några ödlor o har ju så klart några favoriter MEN är så mycket med en del av de man måste tänka på . 
Jag vill ju inte klanta till det ! Undrar därför om ni skulle vilja tipsa om lätta första ödlor , gärna en trevlig sort o som man kan få ut lite av än bara sånna som ligger gömda större delen av dagarna . 
Trevligt temperament ... 
Helst inte leopardgecko även om de är bra första ödla. Färggrann skulle inte skada 

Jag vet inte egentligen om jag skulle kalla någon ödla en lätt första ödla, dom flesta är lätta så länge du är intresserad och påläst om dom. 
Jag skulle istället säga hitta en art som verkligen intresserar dig och läs och lär dig om den och se om du tror du har vad som krävs för att ta hand om den i så många år den lever.

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Ögonfransgecko är en relativt bra nybörjarödla då de inte har så mycket krav vad gäller ljus och lampor. De är dock nattaktiva och syns i regel inte mitt på dagen. De är även trädlevande vilket ställer lite krav vad gäller inredningen.

När det gäller dagaktiva ödlor, så behöver de bra med lampor som avger UVB-ljus. Det finns gott om dåliga lampor och det förmodligen bästa och smidigaste (men dyraste initialt) är HID-lampor som avger både värme och UVB-ljus från samma lampa.

Skäggagam är en populär ödla för nybörjare, men de har krav på både ljus, värme samt kräver relativt stort terrarie. De är omnivorer vilket kan vara både kul men utmanande att hitta olika sorters grönsaker och växter att mata med.

Vill man ha färggranna ödlor, så finns det mindre geckos som exempelvis Lygodactylus williamsi eller Phelsuma-arter. Men de är små, snabba och ömtåliga.
Pärlödlor (Timon lepidus) är rätt fina med, men de kräver likt skäggagamen gott om utrymme och bra med ljus. Vet inte hur deras temperament är, men gissningsvis mer lättstressade än skäggagamer.

Kika runt lite och se om det är några ödlor du faller för utseende-mässigt så kanske man kan utgå därifrån och se ifall de du är intresserad av är vettiga förstaödlor eller ej.

106
64
pillorita:
Dinos skrev:

Jag vet inte egentligen om jag skulle kalla någon ödla en lätt första ödla, dom flesta är lätta så länge du är intresserad och påläst om dom. 
Jag skulle istället säga hitta en art som verkligen intresserar dig och läs och lär dig om den och se om du tror du har vad som krävs för att ta hand om den i så många år den lever.

Hej
Vill bara säga att jag läst på om olika ett par år just för att skaffa en någon dag men det finns ju de som inte är lika "krävande" , mer eller mindre . 
Skulle inte skaffa om jag inte hade intresset att ta hand om den/de på rätt sätt mm !! Heller inte tänka ens på att skaffa om det inte intresserar mig! 

141
109
stefan707:
Jag har ingen ödla själv, men jag har varit sugen på att skaffa, men tycker ej att det passar mig med mitt jobb då det krävs lite mer av matning och skötsel på en ödla än en orm.

Men de ödlor jag har tänkt på är väll egentligen ögonfransgecko, just för att dom klarar sig i rumstemp, behändig storlek och jag verkligen tycker dom ser riktigt fräcka ut.

Annars har jag även kollat på dvärgskäggagam, då jag även gillar skäggisar, men de stora skäggisarna blir lite för stora.

Så det är mitt tips till två ödlor iaf! :) 

Lycka till

106
64
pillorita:
stefan707 skrev:
Jag har ingen ödla själv, men jag har varit sugen på att skaffa, men tycker ej att det passar mig med mitt jobb då det krävs lite mer av matning och skötsel på en ödla än en orm.

Men de ödlor jag har tänkt på är väll egentligen ögonfransgecko, just för att dom klarar sig i rumstemp, behändig storlek och jag verkligen tycker dom ser riktigt fräcka ut.

Annars har jag även kollat på dvärgskäggagam, då jag även gillar skäggisar, men de stora skäggisarna blir lite för stora.

Så det är mitt tips till två ödlor iaf! :) 

Lycka till

Tack :) 

67
25
marann13:
blåtungad skink är en bra ödla du kan ge den kattmat och den behöver inget UVB

194
165
JoakimLundgren:
Jag är själv nybörjare när det gäller ödlor, och började med C.Ciliatus och Rhacodacylus Auriculatus. Båda arterna har inneburit lagom mycket utmaning och känns som en bra start i att lära mig ödle- och terrarieskötsel i allmänhet. Personligen föredrar jag R.Auriculatus.

106
64
pillorita:
JoakimLundgren skrev:
Jag är själv nybörjare när det gäller ödlor, och började med C.Ciliatus och Rhacodacylus Auriculatus. Båda arterna har inneburit lagom mycket utmaning och känns som en bra start i att lära mig ödle- och terrarieskötsel i allmänhet. Personligen föredrar jag R.Auriculatus.

Tack 
Ska kika på de :) 

504
396
Crippa:
marann13 skrev:
blåtungad skink är en bra ödla du kan ge den kattmat och den behöver inget UVB

Ingen ödla eller reptil överhuvudtaget ska äta kattmat. Förstår inte varför folk får för sig att det är okej att mata reptiler samt foderdjur med hund/kattmat, det är helt fel kost för dom och orsakar bara skador på djuren. 

Åter till tråden: Dabbagamer är väldigt aktiva och riktigt snygga samt lättskötta ödlor, det är mitt tips!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild