Hej hej alla djurvänner och fantaster!
Har under helgen gjort ett stort val och skaffat mig en orm! Inte bara vilken som helst utan en fin liten Cenchria tös (Regnbågsboa) ca.3,5 mån gammal.
Har läst på ordentligt och anser mig ha fått till en bra temperatur och håller fukten över 70% konstant med undantag då den sjunker under denna nivå innan jag vaknar på morgonen!
Jag såg henne i måndags under inflytten av inredningen och konstaterade att hon gått i öms redan!
Ganska klara ögon fortfarande men liten antydan till det, kroppen var tydligare och jag konstaterade redan vid första anblick att ömsen startat.
Jag gjorde då ett hastigt beslut och rusade ut i närmaste skog ca:100m bort och plockade den finaste Vitmossan (Sphagnum sp.) jag kunde hitta.
Fyllde en plastlåda (15x25cm) med Vitmossa till toppen och skar ut ett hål ca 6x8cm i hörnet på locket.
Sedan dess har hon myst in sig i Vitmossan och har legat där sedan tisdags natt.
Jag har dagligen kollat till henne och hon börjar nu se ut att nära slutskeendet av ömsen.
Jag har även annordnat ett område med vitmossa inne i själva terrariet i den kalla delen så att hon kan välja om hon vill vara i lådan 22-24.5c (dagtid), eller den kalla delen ~20c med fuktig fin Vitmossa.
Hon kan även välja att ligga i en konstgjord grotta med endast bark som underlag.
Den varma delen är ca: 31-33c under dagtid och temperaturen i terrariet sjunker aldrig under 20c.
Så till ett par frågor!
1. Verkar jag göra rätt?
2. Ska jag undvika att kolla till henne och bara hoppas att hon är ok tills hon visar sig?
3. Ska jag avlägsna henne för att byta mossan eller går det bra med den mossan som är i tills ömsningen är klar?
4.Ge mig tips om ni ser något fatalt misstag i de bilder jag bifogar! Jag vill gärna ha konstruktiv kritik (hejda dig om du tänkte skälla ut mig ;).
Det finns även en nattlampa som tyvärr inte syns i bild!
Lådan med Vitmossa ligger under den tvärgående barkbiten och jag har en termometer vid ingången av lådan som visar 22-25c och i skrivande stund 22,6c (nyligen duschat och haft öppet)
Trevlig Helg alla glada!