Öms och sånt!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

93
72
RainbowVess:
Hej hej alla djurvänner och fantaster!

Har under helgen gjort ett stort val och skaffat mig en orm! Inte bara vilken som helst utan en fin liten Cenchria tös (Regnbågsboa) ca.3,5 mån gammal.

Har läst på ordentligt och anser mig ha fått till en bra temperatur och håller fukten över 70% konstant med undantag då den sjunker under denna nivå innan jag vaknar på morgonen!

Jag såg henne i måndags under inflytten av inredningen och konstaterade att hon gått i öms redan!
Ganska klara ögon fortfarande men liten antydan till det, kroppen var tydligare och jag konstaterade redan vid första anblick att ömsen startat.

Jag gjorde då ett hastigt beslut och rusade ut i närmaste skog ca:100m bort och plockade den finaste Vitmossan (Sphagnum sp.) jag kunde hitta.
Fyllde en plastlåda (15x25cm) med Vitmossa till toppen och skar ut ett hål ca 6x8cm i hörnet på locket.

Sedan dess har hon myst in sig i Vitmossan och har legat där sedan tisdags natt.
Jag har dagligen kollat till henne och hon börjar nu se ut att nära slutskeendet av ömsen.

Jag har även annordnat ett område med vitmossa inne i själva terrariet i den kalla delen så att hon kan välja om hon vill vara i lådan 22-24.5c (dagtid), eller den kalla delen ~20c med fuktig fin Vitmossa.
Hon kan även välja att ligga i en konstgjord grotta med endast bark som underlag.

Den varma delen är ca: 31-33c under dagtid och temperaturen i terrariet sjunker aldrig under 20c.

Så till ett par frågor!

1. Verkar jag göra rätt?
2. Ska jag undvika att kolla till henne och bara hoppas att hon är ok tills hon visar sig?
3. Ska jag avlägsna henne för att byta mossan eller går det bra med den mossan som är i tills ömsningen är klar?
4.Ge mig tips om ni ser något fatalt misstag i de bilder jag bifogar! Jag vill gärna ha konstruktiv kritik (hejda dig om du tänkte skälla ut mig ;).

Det finns även en nattlampa som tyvärr inte syns i bild!

Lådan med Vitmossa ligger under den tvärgående barkbiten och jag har en termometer vid ingången av lådan som visar 22-25c och i skrivande stund 22,6c (nyligen duschat och haft öppet)

Trevlig Helg alla glada!

141
109
stefan707:
Låter som det bör fungera, jag har aldrig haft en misslyckad ömsning här hemma och jag har ingen speciell låda åt dom, utan gör som vanligt, duschar en gång om dagen bara. 

Hoppas du trivs bra med din nya kompanjon

93
72
RainbowVess:
stefan707 skrev:
Låter som det bör fungera, jag har aldrig haft en misslyckad ömsning här hemma och jag har ingen speciell låda åt dom, utan gör som vanligt, duschar en gång om dagen bara. 

Hoppas du trivs bra med din nya kompanjon

Tack, det är min första orm som jag äger och har ingen i närheten som direkt kan något om dem.
Hon kan ju välja som sagt och jag antar att hon skulle flytta på sig om hon kände att det var för varmt/kallt/torrt osv.

2966
1648
Hoggaforfan:
Stör henne inte (i onödan) och mossan behövs inte bytas på länge. 
Du bör inte heller mata henne förrän ömsningen är klar.

Du har väl läst skötselrådet?
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=e_cenchria_cenchria

Nattlampor behövs nog inte till något djur men är trevligare för oss människor.

Lite generella tips som du kanske redan visste :-)

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

Hoggaforfan skrev:

Vill dom äta när dom ligger i öms  så har då jag inte märkt att de ska göra nå.

2966
1648
Hoggaforfan:
Westman skrev:

En del fungerar det med, andra blir väldigt störda. Lika bra att anta att den är det sistnämnda i början för att unvika onödig stress.
Men nej, det är knappast så ormen dör knall fall ;-)

93
72
RainbowVess:
Hoggaforfan skrev:

Jadå har läst väldigt mycket! De va just därför jag blev osäker om jag måste städa rent så att det inte bildas nå bakterier eller något. Läste att renlighet var viktigt, jag tänkte att man måste byta mossan varannan dag eller något.
Jag har hittils inte rört henne något utom en gång då hon frivilligt klättrade över armen när jag släppt ut henne och höll på i terrariet.

Det enda jag gjort sedan det är att kolla om hon lever eller inte :P

Igår tittade hon ut efter att jag flyttat på mossan lite och smög sedan tillbaka in och la sig till ro igen. Har bilder på henne som hon såg ut då om ni vill se? :)

93
72
RainbowVess:
Westman skrev:

Hon har inte ätit sedan lördag 28/11, 7 dagar minst alltså. Men det är inte så hemskt farligt för en orm har jag för mig så det är jag inte jätterädd för. Vart skulle ni säga att smärtgränsen går för att inte låta henne äta? Jag vill ju undvika att ge henne nu i ömsningen eftersom de flesta avråder.

Tack för svaren :)

141
109
stefan707:
RainbowVess skrev:

Hon har inte ätit sedan lördag 28/11, 7 dagar minst alltså. Men det är inte så hemskt farligt för en orm har jag för mig så det är jag inte jätterädd för. Vart skulle ni säga att smärtgränsen går för att inte låta henne äta? Jag vill ju undvika att ge henne nu i ömsningen eftersom de flesta avråder.

Tack för svaren :)

En orm klarar sig flera månader om det är så utan mat, så det är ingen fara att hoppa över en matning om det är så. Men jag erbjuder mina ormar alltid ett mål mat oavsett öms, endast min minsta brongersmai som inte ville äta vid öms, så då lät jag bli. BCI äter allt som stoppas framför den, oavsett tillfälle.

Man brukar ju börja mata ormar var 7-10e dag, sen ökar man ju tiden med bytets storlek. 

Minsta ormen här hemma får mat var 7e dag, mellan ormen ligger på 14e dag nu, största ormen får mat var 4-5e vecka

93
72
RainbowVess:
stefan707 skrev:

En orm klarar sig flera månader om det är så utan mat, så det är ingen fara att hoppa över en matning om det är så. Men jag erbjuder mina ormar alltid ett mål mat oavsett öms, endast min minsta brongersmai som inte ville äta vid öms, så då lät jag bli. BCI äter allt som stoppas framför den, oavsett tillfälle.

Man brukar ju börja mata ormar var 7-10e dag, sen ökar man ju tiden med bytets storlek. 

Minsta ormen här hemma får mat var 7e dag, mellan ormen ligger på 14e dag nu, största ormen får mat var 4-5e vecka

Yes, matschema ska införas men har inte bestämt riktig hur än, plats har jag i huset så stor får hon växa!

Jag tänkte mata henne i en separat plastlåda, kan det isåfall vara bra att lägga bytet i lådan och lägga fuktlådan (som hon redan ligger i) inne i den lådan. Shit vart mycket låda nu... :P

Eller ska jag  ta ut henne ur fuktlådan först?
Antar att första alternativet är bäst för att undvika hantering nu i början?

Kan tillägas att hon är väldigt lugn och stressar inget när hon väl tittar upp :) inte ens en antydan till aggression då jag varit nära henne! :D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild