Lite frågor om ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
elima_2 skrev:
Tack för era svar. Har ingen termometer inomhus men nu på vintern är det så kallt att jag måste ha fleecetröja och tjocksockar på mig..

Så värmematta verkar vara det som jag ska ha, även termometer/termometrar. Tips på bra såna?
Kollar runt på inredning och tillbehör till ödlan men det finns så mycket så jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

Tänkte köpa det nödvändigaste (finns det färdiga startkit utan terrarium att köpa nånstans?) och sen köpa till vad hen behöver.
Behövs extra kalk och vitaminer äen om hen bara äter cgd?

Haha värmematta it is ;) Köp en till dig själv med när du ändå är i farten! ;) När det gäller termometrar använder jag mig både av Exoterras samt vanliga "fönstertermometrar", såna vita med display och mätare både för inne och ute! Den sistnämda är bäst enligt mig då du kan placera själva displayen i botten och utomhussonden brukar jag fästa i toppen av terrariet, då täcker jag större del av terrariets temperaturgradient! :)

81
113
Henriette:
Har haft ögonfransgeckos i flera år och aldrig behövt värmematta eller extravärme :) Hade nog inte vågat då de inte tål högre temperaturer.

15
3
elima_2:
Henriette skrev:
Har haft ögonfransgeckos i flera år och aldrig behövt värmematta eller extravärme :) Hade nog inte vågat då de inte tål högre temperaturer.

Måste köpa en termometer så jag ser vad vi har för temp inomhus. 
Om det är kallt tillfälligt, kan jag bara sätta ett element (på avstånd då) brevid terrariet en stund? Eller är det ok om det blir kallare ibland?

81
113
Henriette:
Ja en vanlig hemma-temperatur som vi vanligtvis har i hemmet fungerar bra. Det får inte bli för kallt bara :) Det bästa är ju att ha ett element isåfall så att hela rummet blir varmare. Men som i naturen så har ju dom också olika perioder.. 

15
3
elima_2:
Okej.. Ny fråga.
Skulle vilja ha nattbelysning till ödlan, har sett bilder på nån typ röd/blå lampa eller vad det nu var.. Störs dom av nattljuset eller?
Och funkar sånt till en petbox och sen till terrariet? (tänkte mig en exo terra)

99
86
murbo:

Kan rekomendera Ikeas LED belysning med ställbar färg, mina reagerar inte alls på den röda färgen :-)
www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40192361/

Kan även rekomendera att använda värmematta om du har kallt hemma, ett smart sätt är att inte sätta den under utan på baksidan av terrariet för att sprida värmen bättre. Men (det finns alltid ett men haha) jag skulle endast använda matta om det är riktigt kallt och om mattan är ställbar (de flesta är inte det och kräver en extra apparat till detta).

Jag köper mina mattor på ebay, de jag köper har ställbar temperatur och har funkat klockrent hos mig (har 7st i olika storlekar)...
ex: www.ebay.co.uk/itm/Heat-Mat-15x28cm-7W-Reptile-Brooder-Incubator-Pet-Heating-Pad-Brew-EU-Plug-GU-/371447205359?hash=item567bfa8def:g:RWEAAOSw0HVWAi-J 

Enda en måste tänka på är att beställa i god tid då saker en köper på ebay kan ta lång tid att komma... :-P

15
3
elima_2:
Aha, så ikea kanske jag gör en beställning från. Om det går att beställa dom, har lite långt till närmsta ikea..

Och eeen till fråga (just nu iaf) bottenmaterial till en liten juvenil? Läst att de kanske äter av bark/spån/jord och att folk har hushållspapper, finns det nåt snyggare att ha som botten som är ofarligt? 
Nån typ av matta? 

141
109
stefan707:
elima_2 skrev:
Aha, så ikea kanske jag gör en beställning från. Om det går att beställa dom, har lite långt till närmsta ikea..

Och eeen till fråga (just nu iaf) bottenmaterial till en liten juvenil? Läst att de kanske äter av bark/spån/jord och att folk har hushållspapper, finns det nåt snyggare att ha som botten som är ofarligt? 
Nån typ av matta? 

Jag har beställt från ikera förut, så ja det går :)

81
113
Henriette:

Somsagt, du slänger bara ut onödiga pengar genom att ha värmematta plus risk att ödlan blir för varm. De kommer somsagt från ett land med temperaturskillnader, och de är känsliga för för mycket värme. 

Nattlampan märker inte ödlorna av, dock kan den bli lite varm att ställa på petboxen (har testat, smälte.) Led-dioder kör jag på dagen.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Har du kollat tempen inomhus än? Det känns ju ganska osannolikt att det verkligen ska vara så kallt att det behövs värmematta! Jag upplever det som att de är som mest aktiva när jag själv går och småfryser på vintrarna! På sommaren blir de rätt så slöa då det är svårt att hålla tempen nere! Som sagt så är det ju alltid bättre med lite för svalt än för varm hos dessa arter! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild