Lite frågor om ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

15
3
elima_2:
Har bestämt mig för en liten ögonfransgecko, har läst på så gott jag kan och vet ungefär hur de ska bo, vad de äter osv, men några frågor kvarstår.

Då den är liten så har jag en petbox i plast som hen ska få bo i, ska inreda med plastväxter och allt hen kan behöva, undrar lite om värmelampa/matta, vad kan funka till en petbox?
Jag bor i norraste norr och när det är -15, -20 grader ute så blir det även kallt inne så hen behöver lite extra värme. 
Så att.. En lampa/matta som kan funka till en petbox men som senare kan funka i ett terrarium (exo terra 45x45x60 hade jag tänkt mig) finns det någon sån?

Behöver dom ett fuktigt ställe/låda för att kunna ömsa ordentligt eller räcker det med att spraya 1-2 gånger med vattenflaska så det håller sig fuktigt?

Och tillslut (just nu iaf) har ni något tips till en nybörjare på crested geckos? Nåt som man absolut inte ska göra? Eller absolut inte får glömma?

2052
780
psyjoh:
Tänk på att en värmelampa lätt smälter locket på petboxen, har själv råkat ut för det. Köp en matta som ävennpassar till terrariet så sätter du bara petboxen över en lagom del så tempen blir bra i lådan. Du behöver ju inte använda hela mattan. 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
elima_2 skrev:
Har bestämt mig för en liten ögonfransgecko, har läst på så gott jag kan och vet ungefär hur de ska bo, vad de äter osv, men några frågor kvarstår.

Då den är liten så har jag en petbox i plast som hen ska få bo i, ska inreda med plastväxter och allt hen kan behöva, undrar lite om värmelampa/matta, vad kan funka till en petbox?
Jag bor i norraste norr och när det är -15, -20 grader ute så blir det även kallt inne så hen behöver lite extra värme. 
Så att.. En lampa/matta som kan funka till en petbox men som senare kan funka i ett terrarium (exo terra 45x45x60 hade jag tänkt mig) finns det någon sån?

Behöver dom ett fuktigt ställe/låda för att kunna ömsa ordentligt eller räcker det med att spraya 1-2 gånger med vattenflaska så det håller sig fuktigt?

Och tillslut (just nu iaf) har ni något tips till en nybörjare på crested geckos? Nåt som man absolut inte ska göra? Eller absolut inte får glömma?

Vilken temp har du inne? Ödlorna från Nya Kaldeonien klarar inte allt för höga temperaturer utan mår bäst då det är lite svlare än hos de flesta andra ödlor! Vid temperaturer över 30 grader är risken stor att de avlider och det är säkrast att hålla sig under ungefär 28 grader! Normal rumstemp brukar fungera bra hos mig 21-23 grader! Men om det sjunker allt för lågt så kan du behöva höja tempen genom att då exempelvis placera en värmematta med låg effekt under en del av terrariet! Hos stor del av den som är under terrariet avgör du genom att noggrant studera tempen i terrariet och justerar därefter! 

Vad gäller fukten så ska det inte vara några problem för dem att ömsa om du sprayar ett par gånger varje dag! Använd gärna ett bottensubstrat som håller fukt bra, exempelvis kokosmull eller terrariebark! Men under vintern så får vi det över lag torrare i sverige och då gäller det att ha lite extra koll så att de önsar bra, annars får du öka luftfuktigheten ex. täcka en del av talet på petboxen etc. 

Kom ihåg att ge rikligt med kalk och vitaminer då de lätt kan drabbas av metabolic bone disease! 

15
3
elima_2:
Tack för era svar. Har ingen termometer inomhus men nu på vintern är det så kallt att jag måste ha fleecetröja och tjocksockar på mig..

Så värmematta verkar vara det som jag ska ha, även termometer/termometrar. Tips på bra såna?
Kollar runt på inredning och tillbehör till ödlan men det finns så mycket så jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

Tänkte köpa det nödvändigaste (finns det färdiga startkit utan terrarium att köpa nånstans?) och sen köpa till vad hen behöver.
Behövs extra kalk och vitaminer äen om hen bara äter cgd?

51
36
GL8936:
På Herpers choice finns det färdiga terrariekit men däremot med terrarium också. Kostar troligen mer än att köpa allt separat men bekvämt är det ju.

Jag funderar ju på vart det är du bor om det är så kallt att du har fleecetröja och tjocksockar inomhus? Haha

15
3
elima_2:
Bor i Kiruna, här är det full vinter redan nu. Och kallt. 
Terrarium beställer djurbutiken här i stan in, då slipper jag frakten (som verkar gå på 400-500 för ett terrarium) så det är bara tillbehören jag behöver..

1275
1725
Falk:
elima_2 skrev:
Bor i Kiruna, här är det full vinter redan nu. Och kallt. 
Terrarium beställer djurbutiken här i stan in, då slipper jag frakten (som verkar gå på 400-500 för ett terrarium) så det är bara tillbehören jag behöver..

Tillbehör som inredning plockar man ifrån naturen (så länge det är snöfritt) substrat typ naturell torv köper du på granngården och det är det bästa i mitt tycke då det håller fukten bra samt ger en jämnare avdunstning än övriga substrat i djurbutikerna, priset skiljer sej markant för den delen också.

15
3
elima_2:
Granngården finns inte här uppe och snön försvinner först i maj så jag ska beställa lite roliga lianer, växter och annat skoj

51
36
GL8936:

Ja där är det full vinter. Något kallare än i Luleå 30 mil bort. jag tror dock aldrig jag gick i fleecetröja och raggsockar inomhus under mina 22 år i Kiruna så du kanske får byta ut elementen el be hyresvärden gasa på med värmen. hehe

Du kan också kolla med Rolles akvariecenter om du har vägarna förbi Luleå alternativt köpa begagnat. Danne Andersson säljer en massa olika exoterra nu, men bor i Boden.

Så har du hursomhelst vägarna förbi hit ner så tjänar du nog en slant annars blir det nog ingen skillnad mot djurbutiken du beställer igenom.

15
3
elima_2:
Jo, lite dåliga element och det blåser in lite från balkongdörren..

Får se hur jag gör med terrarium, hen behöver ju inte så stort medans den är så liten så jag har tid på mig att hitta nåt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild