Annan mat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

109
14
Tyris:
Hej!
Jag är inte så förtjust i syrsorna som jag matar mina ödlor med, alla andra gillar de inte heller! Larverna är okej, bara att de luktar mycket och man ska inte mata leosarna med de så ofta!
Min fråga är vad man kan mata leosarna med (förutom kackerlackor!) om man ska ha personer som vaktar ödlorna? Det finns väll något som heter cd eller så, men vad tycker ödlorna om det? Lite tips på vad man kan mata med!?:-D

2052
780
psyjoh:
Cdg ska du inte ge till en leopardgecko. De ska ha uteslutande animalisk föda. För mkt sött som det är i tex. cgd kan ge munröta och eventuella problem med magen då den inte är utformad för att äta frukt. Finns annan puldvermat till öeopardgeckos men inget jag provat och kommer inte att göra iheller.

Vaxmotts larver är ju annars en nyttigare larv än mjölmaskar och zoophobas och kan ges lite oftare. Betydligt bättre föda och de har inte det hårda skalet. 

109
14
Tyris:
psyjoh skrev:
Cdg ska du inte ge till en leopardgecko. De ska ha uteslutande animalisk föda. För mkt sött som det är i tex. cgd kan ge munröta och eventuella problem med magen då den inte är utformad för att äta frukt. Finns annan puldvermat till öeopardgeckos men inget jag provat och kommer inte att göra iheller. 

Okej, men vad kan man ge förutom syrsor, larver och kackerlackor?

2052
780
psyjoh:
Ändrade mitt inlägg på slutet, läs där. 

109
14
Tyris:
psyjoh skrev:

Vaxmotts larver är ju annars en nyttigare larv än mjölmaskar och zoophobas och kan ges lite oftare. Betydligt bättre föda och de har inte det hårda skalet. 

Vaxmotts larver värkar ju bättre var får man tag på det och hur dyrt är det? Hur ofta kan man mata med det?

2052
780
psyjoh:
Hur ofta du kan mata med det beror helt på individen som äter. Själv hade jag inte bytt ut kackerlackor eller syrsor som basfoder. Håll bara koll på att den inte blir övermatad och för fet. Finns att köpa lite överallt tex. Vivara.se

Vill tillägga att i grunden är de vanligaste larverna som finns att få tag i inom svenska reptilhobbyn för feta att ha som basfoder. Därför är andra insekter bättre. Dock finns det folk som föder upp leosar uteslutande på mjölmask. 

2966
1648
Hoggaforfan:
reptilgrottan.se/products/foder/kryp

Typ det ;-)
Undantaget bananflugorna såklart.

Sommartid kan du plocka det mesta utom mask och gråsuggor. Samt uppenbara som getingar etc

109
14
Tyris:
Hur mycket luktar vax motts?
Puppar de sig?

412
420
Hadara:
Gillar du inte kackerlackor eller syrsor är ju leopardgecko inte en jättebra reptil för dig att äga kanske. Kackerlackor är ju den bästa basfödan och den kan du inte ersätta med några larver. 

2052
780
psyjoh:
Kör på b. Dubia som bas. Väldigt sällan de rymmer och du behöver endast handskas med dem när du städar där eller de få som det ska matas med. En leopardgecko är ju inget monster matvrak.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild