Kackerlackor - odling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

40
2
alessiahagg:

Hej!

Jag har två skäggisar och matar de alltid med syrsor. Eftersom de kostar 1-3 kr styck börjar det bli ganska dyrt eftersom de är 5 månader gamla och äter ca 10+ om dagen. Jag har hört att man kan odla egna kackerlackor (dubia) och då skulle jag gärna vilja veta hur man börjar. Vad ska man köpa, hur lång tid tar det, osv. 
Tack!

2966
1648
Hoggaforfan:
1st plastback
Några äggkartonger
Ett antal kackerlackor ca 100-200
Eventuellt värmekabel/värmematta

Lite hål i locket (borr eller lödpenna är att rekommendera)
Släng i kackerlackor och äggkartonger
Ställ ner en tallrik där du kan lägga grönsaksrester från matlagning (det mesta utom lök och citrusfrukter fungerar, variera gärna)
Ställ backen på värmekabeln.
Vänta
Klart :-)

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
alessiahagg skrev:
Hej!

Jag har två skäggisar och matar de alltid med syrsor. Eftersom de kostar 1-3 kr styck börjar det bli ganska dyrt eftersom de är 5 månader gamla och äter ca 10+ om dagen. Jag har hört att man kan odla egna kackerlackor (dubia) och då skulle jag gärna vilja veta hur man börjar. Vad ska man köpa, hur lång tid tar det, osv. 
Tack!

B.Dubia är en bra art då det inte gör särskillt mycket om de rymmer i huset samtidigt som de är lätta att odla! Det första du behöver är en rymlig plastback eller liknande! Viktigt med Dubia är att den är mycket välventilerad! Jag har hela locket i finmaskigt nät, men då de inte kan klättra på väggarna så är nätet mest ett skydd ifall jag skulle råka välta lådan eller så! I lådan har jag en hög stapel med äggkartoner och jag har även en hög med toapappersrullar som jag klämt ihop på längden så att det skapas trånga gömslen! Ju större yta för kackerlackorna att uppehålla sig på man skapar i behållaren, desto bättre är det! Äggkartongerna täcker lite mer än halva bottenytan och på övrigaytan har jag placerat 2 foderskålar som är lätta att ta sig in i (ej glas eller andra släta material!). I den ena har jag ett kackerlacksfoder som går att köpa på de flesta mässorna eller beställa på internet! I den andra finns det alltid tillgåg på rikligt varierande grönsaker och frukter! Jag använder helst egenodlade men även ekologiska från affären fungerar! Just variationen är mycket viktig då det lägger grunden för näringshalten i kackerlackan som din skäggagam sedan ska äta! Under 1/3 av lådan har jag en värmematta för att snabba på tillväxten och fortplantningen hos kackerlackorna, detta nehövs inte alltid beroende på tempen inomhus men jag upplever det som fördelaktigt då jag har relativt stor åtgång på foderdjur (många hundratals kackerlackor och syrsor i veckan). 

Det finns även en hel uppsjö av andra kackerlacksarter som är lätta att föda upp och då ibland med snabbare reproduktionshastighet. Själv anser jag även att Rysk kackarlacka s.tartara och Väsande kackerlacka g. portentosa men nackdelen med dessa arter är att de är duktiga på att rymma och den Ryska kackerlackan förökar sig bra och överlever i vårt klimat varpå de kan bli ett stort problem om de rymmer! Dessa arter luktar en del till skillnad från dubian men de förökar sig i en mycket hög takt! Speciellt Ryssarna! De väsande kackerlackorna växer dock snabbare och blir således snabbt ätbara vilket jag tycker är ett stort pus! 

Lycka till!

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:
alessiahagg skrev:
Hej!

Tack!

Gissar att du inte tagit dig tid att läsa skötselrådet om dubia här på terrariedjur.se? 

Finns en hel del intressant läsning bland skötselråden :) 

2052
780
psyjoh:
Håller med om att G. Portentosa växer betydligt snabbare och blir ätbara snabbare. Ska du ha en dubia odling till två skäggisar så måste du köpa in många i början för att få det att gå runt. 

Själv har jag 3 arter minst åt gången jag odlar på, tar den ena slut i rätt storlek så plockar jag bara av nästa art istället.

2052
780
psyjoh:
Är du sugen på att prova G. Portentosa så har jag ett hundratal nymfer över. Bara skicka ett pm.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
psyjoh skrev:
Håller med om att G. Portentosa växer betydligt snabbare och blir ätbara snabbare. Ska du ha en dubia odling till två skäggisar så måste du köpa in många i början för att få det att gå runt. 

Själv har jag 3 arter minst åt gången jag odlar på, tar den ena slut i rätt storlek så plockar jag bara av nästa art istället.

De är i mitt tycke dessutom mycket roligare då de uppvisar många väkdigt roliga beteenden samt att de rör sig mycket i terrariet istället för att hela tiden ligga och trycka ;) 

2052
780
psyjoh:
AlexGustavsson skrev:

De är i mitt tycke dessutom mycket roligare då de uppvisar många väkdigt roliga beteenden samt att de rör sig mycket i terrariet istället för att hela tiden ligga och trycka ;) 

Hehe jo på kvällen kan det bli lite livligt när hanarna börjar stångas om honorna. 

66
49
Thor:
Känns som att det svåraste med att odla kackerlackor är att få frun att gå med på att ha odlingen hemma :)

141
109
stefan707:
Thor skrev:
Känns som att det svåraste med att odla kackerlackor är att få frun att gå med på att ha odlingen hemma :)

haha håller med, en annan ligger i övertalningsfasen 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild