Ögonfransgecko äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

504
396
Crippa:
En del geckos gillar insekter mer än Pangea/diet så testa dig fram med olika insekter samt alla olika smaker diet som finns på marknaden. 

32
12
Emma:
Hej jag fortsätter på den här tråden då jag har typ samma problem.
Min ögonfrans äter inte, i allafall inte det jag vill att hon ska äta :/
Jag har försökt med allt. CGD, olika mosade söta frukter, honung, till och med sån där geleskit man kan köpa i djuraffären, men hon envisas med att bara äta insekter. Speciellt mjölmask, men det får hon inte så ofta pga att jag läst att det är ganska fet och onyttig mat. Hur får jag henne att äta CGD eller frukt som en normal ödla??
Tacksam för alla förslag!

417
249
KANDARBA:
Emma skrev:
Hej jag fortsätter på den här tråden då jag har typ samma problem.
Min ögonfrans äter inte, i allafall inte det jag vill att hon ska äta :/
Jag har försökt med allt. CGD, olika mosade söta frukter, honung, till och med sån där geleskit man kan köpa i djuraffären, men hon envisas med att bara äta insekter. Speciellt mjölmask, men det får hon inte så ofta pga att jag läst att det är ganska fet och onyttig mat. Hur får jag henne att äta CGD eller frukt som en normal ödla??
Tacksam för alla förslag!

Bajsar ödlan så är det tecken på att han/hon äter och har ätit. Det skiljer sig även på olika individer hur mycket dom äter etc. 
Sedan äter dom på kvällen natten. Så chansen att du ser det är liten. 

Har den rätt klimat annars och ett hem så den kan gömma sig? Det är även en viktig detalj för att djuren ska må bra.
Vilken sort CGd använder du? Har du provat med en annan smak och sort?

32
12
Emma:
Terarriet motsvarar allt jag läst att de ska ha, fuktighet, gott om växter etc. Så det är nog inte där problemet ligger, och hon är pigg och verkar trivas i övrigt. CGD som jag har är Repashy. Matskålen står på marken och ser varje morgon lika orörd ut. Bajs har jag bara sett då hon ätit insekter, men det kan förstås synas dåligt pga mörkt bottensubstrat (cocoshusk). 

417
249
KANDARBA:
Emma skrev:
Terarriet motsvarar allt jag läst att de ska ha, fuktighet, gott om växter etc. Så det är nog inte där problemet ligger, och hon är pigg och verkar trivas i övrigt. CGD som jag har är Repashy. Matskålen står på marken och ser varje morgon lika orörd ut. Bajs har jag bara sett då hon ätit insekter, men det kan förstås synas dåligt pga mörkt bottensubstrat (cocoshusk). 

Jag använder själv Repashy och Pangea
Offtast ser det orört ut i matskålen där dom små lever. men dom äter inte så mycket. 
Du kan alltid plocka ut han/hon så tar du CGD på en liten sked och duttar framme på munnen med maten. Så det som stannar vid munnen kommer han/hon slicka upp. Så har jag själv gjort på en liten individ som inte ville äta. När den han växt till så lite så rulla det sedan på och började äta betydligt mer själv.
Men gjorde så några dagar i veckan i drygt en månad.

Prova kan du alltid görra. Men fördelen är att du vet att han/hon äter då. åtminstånne lite. Dom äter bara mycket lite så du vet. 

340
91
Copa:
Emma skrev:

Har du provat att ha maten högre upp? Då  Trädlevande ödlor sällan rör sig på marken. 

8
2
Fentail:
Dynamitella skrev:

Yes. Kom ihåg bara att dubbelkolla att ingen gödning finns i substratet du köper.

Här har du tips på säkra växter just för ögonfransgeckos:

* Ampellilja (Chlorophytum comosum). Klarar viss uttorkning.

* Bromelia spp. Vill ha det fuktigt.

* Gullranka (Epipremnum aureum) Snabbväxande kläng/klätterväxt, tålig.

* Fredskalla (Spathiphyllum wallisii) Sumpväxt som vill ha det fuktigt.

* Klätterkalla (Philodendron hederaceum) Klängväxt

* Porslinsblomma (Hoya spp). Klarar viss uttorkning.

* Dracaena spp. Blir oftast stora och höga.

* Klätterfikus (Ficus pumila) Klätterväxt, vill ha fuktigt och ljust.

* Benjaminfikus (Ficus benjamin) Använd med försiktighet då saven kan vara irriterande.

* Silverranka (Scindapsus pictus) Klarar viss uttorkning.

* Tallisandia spp.

* Bergspalm (Chamaedorea elegans)

* Garderobsblomma (Zamioculcas zamiifolia) Klarar uttorkning, extremt tålig.

* Åderblad (Fittonia albivenis) Marktäckare, vill ha det fuktigt.

* Svärmorstunga (Sansevieria trifasciata)

* Hibiskus (Hibiscus rosa-sinensis) Vill ha det ljust och fuktigt.

* Vaxranka (Senecio macroglossus) OBS, förväxla inte med murgröna, som är giftig!

* Paradisträd (Crassula ovata)

* Svartbräken (Asplenium trichomanes)

* Spjutbräken (Nephrolepis exaltata)

* Fågelbobräken (Asplenium nidus)

* Vanlig ormbunke, alla inom släktet Cyrtomium spp.

Har även hört att röd juvelblomma (guzmania lingulata) inte är giftig, stämmer det? Har kollat runt men har bara hittat en källa än så länge. Den är en bra vattensamlare och klarar fukt så den hade varit perfect i terrariet. Hittade precis på Giftinformationscentralen att den är "sannolikt ofarlig"

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Fentail skrev:

Har även hört att röd juvelblomma (guzmania lingulata) inte är giftig, stämmer det? Har kollat runt men har bara hittat en källa än så länge. Den är en bra vattensamlare och klarar fukt så den hade varit perfect i terrariet. Hittade precis på Giftinformationscentralen att den är "sannolikt ofarlig"

har rös luvelblomma hos min crested och det funkar finfint

321
444
Daniel_S:
Guzmania ingår i familjen Bromeliaceae och den är inte giftig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild