Ögonfransgecko äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

107
7
Andresjolander97:
hej!
jag fick hem en två årig kille för snart 3 veckor sen och han åt bara första dagen och har inte ätit sen dess. Har testat att byta till pangea melon och nått mer va det i den som jag inte minns. Trodde först han bara ville vänja sig med den nya temperaturen osv för han har fortfarande samma terarium som när jag hämtade honom och han ska flytta in i ett större nästa vecka men vill helst att han ätit då eftersom han förmodligen kommer låta bli att äta ett tag efter han flyttar in i det nya. Några tips på hur man kan få i honom mat eller få honom att äta? Hat erbjudit syrsor också men han vägrar äta dom med

293
354
Dynamitella:

Det är normalt att det knappt syns att de äter. Kolla istället efter avföring i terrariet.
Och det kan ju vara så att han inte trivs i det lilla terrariet. Du kan absolut sätta in honom i ett större då han är fullvuxen och kan må bra med mer utrymme.

Prova att lämna insekter i terrariet i en skål, och pincettmata med en mosad insekt (gnugga inälvorna lite mot hans mun. Vänta tills han slickar, och låt honom ta sin tid). Du kan prova dubior, mjölmask, gräshoppor, gråsuggor, vaxmott, husflugor etc. Finns massvis med olika foderinsekter att prova. Någon bör han gilla!

För övrigt så är rekommendationen att låta honom vara ifred i sitt terrarium. Jag vet inte hur du gör med hantering av reptiler, men minsta möjliga hantering nu i början är bäst.

Du kan också ge honom övermogen, mosad frukt. Exempelvis mango, papaya, persika, melon, banan(med tillsatt kalcium då det är högt på fosfor!), blåbär, vindruvor, fikon etc.

107
7
Andresjolander97:
Dynamitella skrev:
Det är normalt att det knappt syns att de äter. Kolla istället efter avföring i terrariet.
Och det kan ju vara så att han inte trivs i det lilla terrariet. Du kan absolut sätta in honom i ett större då han är fullvuxen och kan må bra med mer utrymme.

Prova att lämna insekter i terrariet i en skål, och pincettmata med en mosad insekt (gnugga inälvorna lite mot hans mun. Vänta tills han slickar, och låt honom ta sin tid). Du kan prova dubior, mjölmask, gräshoppor, gråsuggor, vaxmott, husflugor etc. Finns massvis med olika foderinsekter att prova. Någon bör han gilla!

För övrigt så är rekommendationen att låta honom vara ifred i sitt terrarium. Jag vet inte hur du gör med hantering av reptiler, men minsta möjliga hantering nu i början är bäst.

Du kan också ge honom övermogen, mosad frukt. Exempelvis mango, papaya, persika, melon, banan(med tillsatt kalcium då det är högt på fosfor!), blåbär, vindruvor, fikon etc.

Kan tro att han inte trivs då han inte har så mycket gömställen. Har handlat in allt som behövs till det nya terrariet så det ska nog komma nästa vecka. 
Han är väldigt aggressiv av sig så har låtit honom vara i terrariet, tog en pinne här om dan typ en liten Kina mat pinne och tog med crested gecko diet på och skulle se om det funkade och han åt lite men sen blev han irriterad och högg tag i pinnen så hantering låter jag helst bli med honom.
Hur ofta kan man ge frukt? 

293
354
Dynamitella:

Andresjolander97 skrev:

Kan tro att han inte trivs då han inte har så mycket gömställen. Har handlat in allt som behövs till det nya terrariet så det ska nog komma nästa vecka. 
Han är väldigt aggressiv av sig så har låtit honom vara i terrariet, tog en pinne här om dan typ en liten Kina mat pinne och tog med crested gecko diet på och skulle se om det funkade och han åt lite men sen blev han irriterad och högg tag i pinnen så hantering låter jag helst bli med honom.
Hur ofta kan man ge frukt? 

Ok. Det är superviktigt att skygga geckos har mycket växter, gömställen och grenar att klättra på. Helst ska du inte se geckon när du först tittar in i terrariet, utan det bör vara så tätt planterat att de kan gömma sig riktigt bra. När de väl "bott in sig" och känner sig trygga blir de också i regel lugnare och äter bättre.

Han kommer hitta maten själv. Du kan sätta ut en matskål högt upp (med ca 1 tsk crested gecko diet) och en på botten av terrariet. Där kan du också lämna en liten skål med levande insekter.

Du kan ge frukt allt från en gång i veckan till en gång i månaden. Jag vet att vissa här inne matar sina geckos med mycket frukt med god framgång, men det är också väldigt sött. Så för mycket kan orsaka fetma efter en tid, och vissa geckos har ett enormt sötsug och vägrar äta cgd efter att ha fått för mycket frukt. Känn efter själv och hitta en balans mellan cgd, insekter och frukt (och tillskott!).

26
20
geckolover:
Jag hade också problem med min första juvenil i början, men eftersom hon bajsade så insåg jag ju att hon faktiskt åt. 
Jag brukade ta en liten plastsked med CGD och gegga lite på hennes nos, då åt hon. Nu är hon över ett år och äter massvis utan problem! Jag ger bara CGD (Pangea med insekter) och så får dem jaga syrsor. Har provat med mosad frukt, men ingen av mina gillar det.

107
7
Andresjolander97:
Dynamitella skrev:

Ok. Det är superviktigt att skygga geckos har mycket växter, gömställen och grenar att klättra på. Helst ska du inte se geckon när du först tittar in i terrariet, utan det bör vara så tätt planterat att de kan gömma sig riktigt bra. När de väl "bott in sig" och känner sig trygga blir de också i regel lugnare och äter bättre.

Han kommer hitta maten själv. Du kan sätta ut en matskål högt upp (med ca 1 tsk crested gecko diet) och en på botten av terrariet. Där kan du också lämna en liten skål med levande insekter.

Du kan ge frukt allt från en gång i veckan till en gång i månaden. Jag vet att vissa här inne matar sina geckos med mycket frukt med god framgång, men det är också väldigt sött. Så för mycket kan orsaka fetma efter en tid, och vissa geckos har ett enormt sötsug och vägrar äta cgd efter att ha fått för mycket frukt. Känn efter själv och hitta en balans mellan cgd, insekter och frukt (och tillskott!).

Nu när jag ska byta terarium har jag hört att man ska lägga typ leca kulor i botten för att lufta substratet. Ska man göra det eller är det bara typ en rekommendation?

107
7
Andresjolander97:
geckolover skrev:
Jag hade också problem med min första juvenil i början, men eftersom hon bajsade så insåg jag ju att hon faktiskt åt. 
Jag brukade ta en liten plastsked med CGD och gegga lite på hennes nos, då åt hon. Nu är hon över ett år och äter massvis utan problem! Jag ger bara CGD (Pangea med insekter) och så får dem jaga syrsor. Har provat med mosad frukt, men ingen av mina gillar det.

Ska testa byta mat igen så får jag se om det är smaken han intr gillar bara :)

293
354
Dynamitella:
Andresjolander97 skrev:

Nu när jag ska byta terarium har jag hört att man ska lägga typ leca kulor i botten för att lufta substratet. Ska man göra det eller är det bara typ en rekommendation?

Yes :) Du har några cm leca, sen ett nät av något slag, sen ogödslad torv på det :) Plantera hejvilt med säkra växter and you're good to go.

107
7
Andresjolander97:
Dynamitella skrev:

Yes :) Du har några cm leca, sen ett nät av något slag, sen ogödslad torv på det :) Plantera hejvilt med säkra växter and you're good to go.

Funkar det med vanliga man köper på blomster affären?

293
354
Dynamitella:

Andresjolander97 skrev:

Funkar det med vanliga man köper på blomster affären?

Yes. Kom ihåg bara att dubbelkolla att ingen gödning finns i substratet du köper.

Här har du tips på säkra växter just för ögonfransgeckos:

* Ampellilja (Chlorophytum comosum). Klarar viss uttorkning.

* Bromelia spp. Vill ha det fuktigt.

* Gullranka (Epipremnum aureum) Snabbväxande kläng/klätterväxt, tålig.

* Fredskalla (Spathiphyllum wallisii) Sumpväxt som vill ha det fuktigt.

* Klätterkalla (Philodendron hederaceum) Klängväxt

* Porslinsblomma (Hoya spp). Klarar viss uttorkning.

* Dracaena spp. Blir oftast stora och höga.

* Klätterfikus (Ficus pumila) Klätterväxt, vill ha fuktigt och ljust.

* Benjaminfikus (Ficus benjamin) Använd med försiktighet då saven kan vara irriterande.

* Silverranka (Scindapsus pictus) Klarar viss uttorkning.

* Tallisandia spp.

* Bergspalm (Chamaedorea elegans)

* Garderobsblomma (Zamioculcas zamiifolia) Klarar uttorkning, extremt tålig.

* Åderblad (Fittonia albivenis) Marktäckare, vill ha det fuktigt.

* Svärmorstunga (Sansevieria trifasciata)

* Hibiskus (Hibiscus rosa-sinensis) Vill ha det ljust och fuktigt.

* Vaxranka (Senecio macroglossus) OBS, förväxla inte med murgröna, som är giftig!

* Paradisträd (Crassula ovata)

* Svartbräken (Asplenium trichomanes)

* Spjutbräken (Nephrolepis exaltata)

* Fågelbobräken (Asplenium nidus)

* Vanlig ormbunke, alla inom släktet Cyrtomium spp.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild