Anakonda, äter människor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
En sak är alltid gemensamt med denna typ av dokumentärer, och det är en massa hörsägen och avsaknaden av bevis.
Man kan hitta folk som hävdar en massa saker, allt från bigfoot till att de blivit bortförda av utomjordingar så att ta vad folk hävdar rakt av är nog inte den bästa metoden.
Dessutom är i vissa fall "vetenskapsmännen" i dokumentärerna inhyrda skådespelare.

"Extraordinary claims require extraordinary evidence".

5
0
Wolf:
Å andra sidan slutar anacondan aldrig växa och jag vet inte var rekordet på den största anacondan är, men det är ju det man vet och hittat man kan mäta så större finns ju alltid :)
Den gula blir ju inte så stor men den gröna kan ju tydligen bli riktigt stor.

278
47
Boboo:
Tråkigt...
det är lite så världen fungerar dessvärre.

278
47
Boboo:
Wolf! 

Newyork Zoo ,, hade en på 8 meter och 53cm. 

5
0
Wolf:
Och i ett zoo, där ormen får mat kontrollerat, vad händer om den får fri tillgång till mat okontrolerat...mm..

2052
780
psyjoh:
Har gamla guiness rekordböcker här hemma och där finns ju bilder på ormar som är 10-12 meter om jag inte minns fel, som fångats i det vilda. Ska leta fram dem sen o kolla. Var ett antal år sedan sist. 

953
1840
peter54:
Vad jag har läst så var den största anakonda som vägts och mätts i det vilda 5,21 meter med en vikt på 97,5 kg. Jag såg på Animal Planet idag och där mättes en anakonda till 5,50 meter, men mätmetoden var kanske inte så tillförlitlig, ett vanligt måttband på en stor orm som gjorde motstånd knappt fasthållen av 5-6 gubbar. Hur som helst finns det mycket lite belgg för att påstådda jätteormar verkligen var så stora som det påstås. Jag har hört folk svära på att de sett svenska huggormar på 2 meter. När det gäller den där skjutna anakondan på 18 meter, tror jag, som leedragon säger, att det ska vara 18 fot.

Det finns ju en och annan monstruöst stor anakonda och nätpyton i fångenskap, men de djuren vet jag inte om de alls borde räknas med tanke på hur mycket mat man stoppar i dem. Man kan ju väga ett halvt ton som människa också, men ingen säger att "en vuxen man väger mellan 60 och 480 kg".

278
47
Boboo:

Tror det finns en film på forumet om en burmesisk tigerpyton som ligger på 18 fot ca 6 meter, såg förra året. 

Kolla, den är bra! De visar även lite om problematiken vi talat tidigare om pytonormar i Florida.

1244
472
leedragon:
Fast man brukar göda mer i fångenskap än i naturen.

Vilka var måtten för titanoboan? För anakondor måste ju såklart vara mindre än dem.

51
36
GL8936:
Guiness, dokumentärer av animalplanet osv är då inget att lita på.
Guiness har t.ex. aldrig själva kontrollerat att måtten stämmer på ngn orm de tagit upp de har bara gått efter påstådda storlekar. Helt värdelöst.
Även en hel del så kallad "fakta" i form av skötselråd på nätet är ju också helt åt helvete. Påstådda normalstorlekar gällande nätpyton på 8-10 meter osv när normalstorlek eg är hälften av det påstådda.
Pratade med en nätpytonuppfödare för ett tag sedan som importerar en hel del viltfångat och enligt honom är de flesta viltfångade relativt små. Kring 2-3 m. Större delen av det viltfångade fångas tydligen inom samma område också - Sumatra.

Skulle vara trevligt att ha ngn sån där riktigt monsterstor best på 6-7 m. Mindre trevligt däremot att städa efter den.

Även om en orm aldrig slutar växa så brukar ju oftast tillväxten nästan avta helt efter en viss ålder och då snackar vi kanske om mm som tillkommer.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild