Jemenkameleont (öppen inhägnad)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

278
47
Boboo:
Hejsan,

Ngn på forumet som har ett öppet terrarium så ödlan kan vandra(fram tillbaka) vidare till ett blomfönster eller större palm i rummet?

Läst sedan gammalt olika tidsskrifter om att vissa haft kameleont i blomfönster och liknande.

Sänd gärna bilder på detta, vore kul att se.

mv

1159
626
Temla:
Jag hade så när jag hade kameleont. Hade en tjock gren från terrarieöppningen fram till köksfönstret. Men han fick bara gå ut en kort stund pga att dom behöver hög luftfuktighet för att inte bli sjuka. Han valde inte heller att gå ut varje dag och satt bara en liten stund och tittade ut innan han gick tillbaka in igen. Hade då en värmelampa i fönstret så han inte skulle bli kall, men som sagt, det gick ju inte att hålla 80% luftfuktighet i hela köket. :)

Finns bilder på det i mitt galleri.

278
47
Boboo:
Tack ska kika:)

Vissa nämner att det ska vara fuktigt många nämner att det ska vara mindre fuktigt, säger endast 1 dusch per dygn i terrariet.

Vore kul om Zoltan kom in i korrespondans, han har ju fött upp dessa i 20 år om jag minns rätt.

Varför slutade du ha dessa som terrarieinvånare? ( inge roliga)

mvh

1159
626
Temla:
Älskar kameleonter och hade gärna velat ha dom kvar (hade en Panter och en Jemen). Men tyvärr gick det inte pga av olika omständigheter. :(

278
47
Boboo:
Oki Tråkigt att höra...

Fina burkar du har (terrarier) !!

278
47
Boboo:

Växter förutom fikus som är bra till Yemen?

de äter tuggar ibland på blad enligt vetskap , får ju under inga omständigheter vara giftigt..

tack f hjälpen
b

42
4
MajaL:
Som Temla sagt är det alldeles för torrt i våran luft för deras lungor. Dom ska ha ca 60%-75% luftfuktighet (alla är inte överens om vilket värde exakt), och i Sverige har vi ca 30%-40% inomhus.
Vissa jemen äter sällan på växterna, vissa gör det hela tiden. Min äter upp alla växter som sätts in. Terrariet är helt kallt på blad efter några veckor :P
Orkideér kan man ha, vet dock inte om det gäller alla arter, paraplyaralia, gullranka, fredskalla och bromelia är några stycken du kan ha.
Det ultimata är ju att ha deras naturliga habitat som utgångspunkt, men det kan ju vara svårt att få tag på sådanan växter.

278
47
Boboo:
Tack

278
47
Boboo:
Jemen k,

Läst om miljö för dessa ofta kan man hitta dessa i en fuktig högt liggande dal på ca 1200-2000 m det finns även populationer i torrområden.

Tänker natte tid måste det bli väldigt kallt , speciellt i de höga Dalarna ,, ngn som har koll hur kallt det kan bli?

(precis som daggeckon så klarar de bättre kyla än värme då visa poppulationer också lever på höga höjder på Madagaskar)

undra om det e på ungefär samma sett med y kameleonten?? Ngn som vet.
mvh

151
77
Firemon:
MajaL skrev:
Som Temla sagt är det alldeles för torrt i våran luft för deras lungor. Dom ska ha ca 60%-75% luftfuktighet (alla är inte överens om vilket värde exakt), och i Sverige har vi ca 30%-40% inomhus.

60-70% låter högt! gjorde en snabb googling på det och fick fram runt 50%.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild