Ögonfransgecko - "Kompis" biter i svansen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

25
12
Mr88:

Hej!

För en tid sedan köpte vi två ungar (ögonfransgeckos) de har sen dess bott i samma terrarie och det har fungerat över all förväntan, tills nu. Den mindre av de två har nu bitit den andra ödlan i svansen, vilket har gett ärr-bildning, vi har nu köpt två terrarier och delat upp de två.

Min fråga är således, vad jag kan se ser svansen okej ut, alltså inte infekterat eller dy, däremot lite ärr-skador. Hur har ni gjort som råkat ut för liknande missöden, sökt veterinärvård eller låtit tiden läcka såren?

Tacksam för svar!

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Reptiler brukar kunna dela terrarium sålänge dom inte är könsmogna, sen är det en mycket god idé att hålla ett djur per terrarium :) 

Föreslår att du lägger ut en BRA skarp bild på skadan, nu blir det en gissningslek då vi inte vet alls hur pass skadad svansen är. 

293
354
Dynamitella:

Exakt detta hände mig. Jag har tidigare haft kollektiv med honor, och ungar ihop i andra terrarier. Det uppstod bråk, och jag håller nu alla 20 geckos individuellt och rekommenderar andra att vara på sin vakt med mer än en gecko per terrarium.

Sista strået med gnabb för mig var då två honor stod med varandras svanstippar i munnen. Ca 2 cm av svansarna var mycket skadade i fjällen, och på ställen helt skinnflådda. Båda töserna återhämtade sig och bor sen dess ensamma. 

Håll geckon på pappersunderlag och se till att öms går utan problem :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild