Tips på foderdjur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
7
GrimCamel:
Min panter är inne i en period då han inte är så sugen på vad jag har att erbjuda även nu när ömsningen är över så eftersom kameleonter uppskattar förändring i sin diet så skulle jag vilja ha lite tips på spännande foderdjur man kan prova. Blir lite dyrt dock med djur som vandrande pinne som jag inte sett säljas som foderdjur i Sverige. Håller just nu på med steppsyrsor, zophobas, dubia och väntar precis på ett gäng vandringsgräshoppor.
Jag blev lite besviken när jag såg att hornworms inte var tillåtna inom EU då kameleonter tycker om både larverna och malen. Finns det någon annan typ av mal som funkar som foderdjur eller har någon något annat bra tips på insekt som inte blir allt för dyrt om man köper hem en del?

114
73
Lunde:
Vaxmott kanske?

Medlem i SHF, SkHF
100
127
kent:

vaxmott

olika flugor

zorforbas

gräshopp

syrsor

kackis m m

du hitter allt hos mig på reptilgrottan.se ;)

28
7
GrimCamel:

Tack för tipsen! Är lite nyfiken på vaxmott som vuxen mal men de verkar inte vara särskilt stora?

Har letat runt en stund också efter silkesmask då de har en utmärkt storlek som mal och larv men hittar ingen som säljer dem i Sverige. Finns det någonstans alls? (edit: levande då och inte frystorkat)

Medlem i SHF, SkHF
100
127
kent:
har prövat att ha silkesmask men det är allt for svårt att holda liv i dom så det blir for dyrt for kund :(

2052
780
psyjoh:
Vaxmott malar är som du säger ganska små. Får ge kanske 15-20st till vår lilla leopardgecko för att han ska bli någorlunda mätt. 
Nu är det kanske lite sent men på sommaren brukar vi fånga större arter utomhus. Väldigt uppskattat. 
Annars har vivara.se bra priser på vaxmott. 

417
249
KANDARBA:
Ej insekt men någon som man kan ha hemma. 

Junfrugeckos.
Oehört pruduktiva, o små och snabba och du kan alltid sätta in en sån någon gång så blir det variation.

vandrnde pinnar är faktiskt mycket pruduktiva och då får du nytt foder lite då och då

903
510
Evanjeline:
Det finns både små och stora vaxmott. Till en vuxen panter går det nog fortfarande åt en del dock. Men det slår aldrig fel med vaxmott när reptilerna är inne i en period då de inte vill äta ordentligt i min erfarenhet.

15
19
Scolopendra:
Hejsan! Kan tipsa om att mata med vandrande pinnar. Har själv erfarenhet av att när kameleonter brukar vara kinkiga med maten så brukar de alltid uppskatta vandrande pinnar:) Det triggar deras aptit på något sett. Sen är det ganska lätt att dra igång en odling med pinnar dessutom!

28
7
GrimCamel:

kent skrev:
har prövat att ha silkesmask men det är allt for svårt att holda liv i dom så det blir for dyrt for kund :(

Synd, var väldigt nyfiken på dessa!

Scolopendra skrev:
Hejsan! Kan tipsa om att mata med vandrande pinnar. Har själv erfarenhet av att när kameleonter brukar vara kinkiga med maten så brukar de alltid uppskatta vandrande pinnar:) Det triggar deras aptit på något sett. Sen är det ganska lätt att dra igång en odling med pinnar dessutom!

Det kan låta intressant men är inte dessa ganska dyra att få tag på?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild