Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
1
Klockis:
hej. Jag behöver hjälp till min brors orm. Det är en majsorm på ca 1 år. Vi har nyss fixat ett nytt terrarium men jag har sett detta beteende tidigare. Ormen ligger bara i en ihållig stock men jag vet ej hur länge. Stocken är stor så att ormen kan kräla ur. Jag har hört att det kan bero på stress men hur fixar man det då. Behöver verkligen hjälp.

141
109
stefan707:
Enda tanken som slår mig, vad gör det om den ligger där? Ormar gillar ju gärna att ligga å trycka och gömma sig. Känns lite som ett normalt beteende, förstår inte riktigt problemet.

23
1
Klockis:
stefan707 skrev:
Enda tanken som slår mig, vad gör det om den ligger där? Ormar gillar ju gärna att ligga å trycka och gömma sig. Känns lite som ett normalt beteende, förstår inte riktigt problemet.

Min mamma hade ringt en tjej som kan ormar pch hon sa att det beror på stress och att det inte är bra. Så att jag trodde på det och ville då höra med andra.

141
109
stefan707:
Att en orm känner stress borde tyda på för mycket hantering.

har själv ingen majsorm utan 2 boer just för tillfället.
båda av dom ligger gömda mest hela tiden av dagens ljusa timmar. När det blir mörkt ute och helt svart i terrarium å rummet då brukar de ut och röra på sig.

förknippar inte deras dagsvanor med stress. 
Det känns naturligt att de lägger sig gömda och sover under dagen, då de är nattaktiva. 

Min lilla boa gillade att krypa in i en döskalle å lägga sig ihoptryckt till en boll ända fram tills jag tog ut den pga att ormen blev lite för stor för den skallen 

23
1
Klockis:
stefan707 skrev:
Att en orm känner stress borde tyda på för mycket hantering.

har själv ingen majsorm utan 2 boer just för tillfället.
båda av dom ligger gömda mest hela tiden av dagens ljusa timmar. När det blir mörkt ute och helt svart i terrarium å rummet då brukar de ut och röra på sig.

förknippar inte deras dagsvanor med stress. 
Det känns naturligt att de lägger sig gömda och sover under dagen, då de är nattaktiva. 

Min lilla boa gillade att krypa in i en döskalle å lägga sig ihoptryckt till en boll ända fram tills jag tog ut den pga att ormen blev lite för stor för den skallen 

Vi tar typ aldrig ut ormen om vi gör det är det iallafall oerighört sällan. Men skönt då behöver jag inte oroa mig. Tack för hjälpen

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Klockis skrev:
hej. Jag behöver hjälp till min brors orm. Det är en majsorm på ca 1 år. Vi har nyss fixat ett nytt terrarium men jag har sett detta beteende tidigare. Ormen ligger bara i en ihållig stock men jag vet ej hur länge. Stocken är stor så att ormen kan kräla ur. Jag har hört att det kan bero på stress men hur fixar man det då. Behöver verkligen hjälp.

Jo jag har också uppmärksammat detta beteendet hos ormar ;) Dom ligger ju bara och trycker dagtid! 

Det enkla svaret på frågan är att det är så ormar fungerar :) Det ingår i ormars liv att ligga still, gömda & trycka större delen av dygnet, nattetid kan man se dom utforska terrariet. 

Läs ett par böcker om ormar kommer du se att detta beteende har dom flesta arter :) Vill man ha aktivitet i terrariet ska man inte ha en orm iaf :) 

57
37
MickeyMike:
En stressad majsorm rör på sig väldigt snabbt fram och tillbaka i terrariumet och till synes planlöst. En majsorm som inte är stressad ligger dagtid för det mesta gömd (såvida den har bra gömställen). I sitt naturliga habitat (Key West i söder till New Jersey i norr längs amerikanska ostkusten) spenderar majsormen mycket tid under marken i jakt på gnagare, så att vi inte ser ormen tyder inte på något egentligen. Dessutom är majsormar nattaktiva vilket betyder att din brors majsorm mycket väl kan röra på sig runt i terrariumet under natten.

Att ormen "bara" ligger i stocken kan helt enkelt vara så att den anser att det är det bästa gömstället terrariumet har att erbjuda. Finns det andra gömställen i terrariumet? En grotta?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild