Dvala Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Mikrofonstativ:
Hej!
Jag är ny när det gäller leopardgecko och skulle vilja ha några enkla tips och råd gällande dvala.
Jag har därför några frågor:

När bör jag starta med att släcka och dra ner på värmen?
Hur lång tid innan allt är nedsläckt?
Hur länge ska dom dvala?
Hur gör jag med fuktlådan?
Bör man undvika att störa dom (ex för att återfukta fuktlådan)?
...etc

Tacksam för svar och tips.
Ge gärna några enkla steg på hur ni gör oxå.
Mvh/ Stefan

2052
780
psyjoh:
 Tycker inte att det är något man ska tvinga dem till utan de börjar dvala själva när de känner för det. Däremot är det bra att simulera vinter. Jag brukar dra ner ljuset ca. 30min-1tim/ vecka tills det är nere på 8 timmar. Sen har jag det där ett tag, 2 månader ungefär och sen drar jag upp det igen. Värmen gör jag inte så mkt åt förrän dem börjar dvala, kanske sänker med ett par grader max innan dess. 
Vätska bör dem ju få i sig då och då men beror helt på hur länge dem ligger. 
Har tex. en hane och han har inte velat dvala de 2 vintrar jag haft honom. Så det är individuellt om dem gör det eller ej. 
Har inte så jättemkt erfarenhet av dvalande leosar så någon annan kanske kan svara mer. 

107
7
Andresjolander97:
Mikrofonstativ skrev:
Hej!
Jag är ny när det gäller leopardgecko och skulle vilja ha några enkla tips och råd gällande dvala.
Jag har därför några frågor:

När bör jag starta med att släcka och dra ner på värmen?
Hur lång tid innan allt är nedsläckt?
Hur länge ska dom dvala?
Hur gör jag med fuktlådan?
Bör man undvika att störa dom (ex för att återfukta fuktlådan)?
...etc

Tacksam för svar och tips.
Ge gärna några enkla steg på hur ni gör oxå.
Mvh/ Stefan

Tjenare! Min leo gick i dvala här för ca 2 veckor sen. Första veckan visste jag inte vad som va fel så jag hade värme igång o lyse som vanligt. Men andra veckan så har jag dragit ur värme mattan helt och hållet och har lyset tänt från 6 på morgonen till 4-5 på eftermiddagen och tänkte låta honom sova tills slutet på nästa vecka då sätter jag igång värmemattan igen för jag har köpt hem ett nytt terrarium som han ska få flytta in i när han vaknat till och börjat bli aktiv igen. Men låta din gecko vara ska du göra då han sover och förmodligen intr vill bli störd. Men byt ut vatten i skålen då han inte sover hela tiden. Du kan kolla tråden jag la upp när jag frågade om detta jag fick massa hjälpsamma tips
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild