Kan man ha två majsormshanar ihop?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
1
Klockis:
Jag har flera frågor den om majsormar men den första är kan man ha två st hanar i samma terrarium?
2. Kan man ha en juvenil och en ung orm ej en adult eller en juvenil i samma terrarium?
3. Hur stort terrarium måste man ha, jag har hört olika?
4. Jag ska köpa en nykläckt orm och jag undrar när man kan göra dem handtama?

230
185
Humi:
Klockis skrev:
Jag har flera frågor den om majsormar men den första är kan man ha två st hanar i samma terrarium?
2. Kan man ha en juvenil och en ung orm ej en adult eller en juvenil i samma terrarium?
MVH Klockis

Du bör inte ha 2 ormar i samma terrarium, du kan men bör inte. 
Vänta tills den har kommit igång med maten rejält och växt på sig så du minskar chansen av att skada den innan du börjar hålla på med den. Gärna om du kan låta bli den helt, förutom vid nödvändiga situationer så klart.

Klippt från L80
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=118

Sködselråd
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=snakes&specie=p_guttatus

23
1
Klockis:
uppdatering
jag har flera frågor den om majsormar men den första är kan man ha två st hanar i samma terrarium?
5. Måste man få dem att gå i dvala min storebror har gjort det 1 gång.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Klockis skrev:
uppdatering
jag har flera frågor den om majsormar men den första är kan man ha två st hanar i samma terrarium?
5. Måste man få dem att gå i dvala min storebror har gjort det 1 gång.

1. Hanar är inte rekomenderat att hålla tillsammans, inte av någon ormart vad jag vet. Honor brukar funka, även om det såklart är bäst för ormen att bo ensam i sitt terrarium, ska man avla så träffas ormarna under en period i honans terrarium för att sedan leva åtskiljda resten av året. 

2. Nej absolut inte :) Risken för skador eller att den lilla blir middag är relativt stor om det är stor skillnad mellan ormarna.

3. Du har hört olika för att det finns väldigt spridda åsikter i ämnet, många saker som är rätt alltså :) Vissa föredrar störa burkar med mycket inredning medans andra menar att mindre burkar med mer sparsamt med inredning fungerar bäst, så man får prova sig fram lite och köra på det som funkar bäst just för dig och din orm, även reptiler är individer och kan fungera lite olika trots att dom tillhör samma art och släkte :) 

4. Vill man ha ett djur att hantera bör man tänka till om man verkligen ska ha en orm som husdjur :) Det är inga keldjur och dom mår egentligen inte bra av att vistas utanför terrariet, givetvis kan man plocka ut sina ormar nångång ibland, men att rekomendera hantering kan jag absolut inte göra, många ormar lugnar ner sig i och med att dom växer och blir äldre. 

5. Enkelt svar, nej man behöver inte dvala/vintervila sina ormar, även om det såklart är att föredra! Eftersom det är en naturlig del i ormens liv och underlättar skötseln vintertid så finns egentligen ingen anledning att skippa vintervilan, tycker JAG :) 

Dessa är mina samlade åsikter och erfarenheter av att hålla ormar som sällskapsdjur, en fantastisk hobby måste jag säga! Det finns även andra åsikter och många håller säkert inte med mig.. det kan jag leva med ;) 

Lycka till med eventuellt ormköp :) 

1685
794
fluffis:
Klockis skrev:

2. Min starka rekommendation är nej!

3. Det finns regler hos Jordbruksverket om storlekar (finns en klistrad tråd om det här på forumet) så följ det istället för att lyssna på vad alla säger. Generellt brukar man säga att små majsormar trivs att bo trångt men att stora (vuxna) majsormar gärna får ha lite större än vad man "måste".

4. Jag hoppas att majsormen inte är nykläckt utan är några månader eller åtminstone en månad gammal så att man vet att den fungerar bra i vardagen (äter, skiter, ömsar). Små ormar är livrädda och det är inte så konstigt. I naturen hade den varit ett enkelt byte för rovdjur. Därför är deras instinkt oftast att fly, därför tycker jag att man bör låta dem vara så mycket som möjligt.

5. Dvala/vintervila är en stark rekommendation. Om man gör det så ska det ske regelbundet varje år, säger Jordbruksverket.

Läs gärna om att ha fler än en orm i samma terrarium i den här tråden. Jag har skrivit en del där och det finns även en länk till en annan tråd där jag har skrivit ännu mer :) Frågan är egentligen varför du vill ha ormar ihop. Det är inte för ormarnas skull du sätter ihop ormar utan för din egen i så fall.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3160

23
1
Klockis:
Jag ska inte ha två ormar tillsammans och jag känner uppfödaren så att jag ska prata med honom de har flera ormar. Tack för alla råd

1685
794
fluffis:
Klockis skrev:
Jag ska inte ha två ormar tillsammans och jag känner uppfödaren så att jag ska prata med honom de har flera ormar. Tack för alla råd

Låter bra om du har bra relation med uppfödaren. Där brukar man kunna få bra råd och hjälp. Hoppas bara att det är en seriös en med mycket erfarenhet :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Klockis skrev:

Känner du en uppfödare personligen så kan säkert denna hjälpa dig med dina funderingar :) Och jag säger som fluffis, hoppas bara det är en seriös uppfödare! Kryllar ju av motsatsen tyvärr :/

Som sagt lycka till med ditt eventuella ormköp i framtiden :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild