Klockis skrev:
uppdatering
jag har flera frågor den om majsormar men den första är kan man ha två st hanar i samma terrarium?
2. Kan man ha en juvenil och en ung orm ej en adult eller en juvenil i samma terrarium?
3. Hur stort terrarium måste man ha, jag har hört olika?
4. Jag ska köpa en nykläckt orm och jag undrar när man kan göra dem handtama?
5. Måste man få dem att gå i dvala min storebror har gjort det 1 gång.
1. Hanar är inte rekomenderat att hålla tillsammans, inte av någon ormart vad jag vet. Honor brukar funka, även om det såklart är bäst för ormen att bo ensam i sitt terrarium, ska man avla så träffas ormarna under en period i honans terrarium för att sedan leva åtskiljda resten av året.
2. Nej absolut inte :) Risken för skador eller att den lilla blir middag är relativt stor om det är stor skillnad mellan ormarna.
3. Du har hört olika för att det finns väldigt spridda åsikter i ämnet, många saker som är rätt alltså :) Vissa föredrar störa burkar med mycket inredning medans andra menar att mindre burkar med mer sparsamt med inredning fungerar bäst, så man får prova sig fram lite och köra på det som funkar bäst just för dig och din orm, även reptiler är individer och kan fungera lite olika trots att dom tillhör samma art och släkte :)
4. Vill man ha ett djur att hantera bör man tänka till om man verkligen ska ha en orm som husdjur :) Det är inga keldjur och dom mår egentligen inte bra av att vistas utanför terrariet, givetvis kan man plocka ut sina ormar nångång ibland, men att rekomendera hantering kan jag absolut inte göra, många ormar lugnar ner sig i och med att dom växer och blir äldre.
5. Enkelt svar, nej man behöver inte dvala/vintervila sina ormar, även om det såklart är att föredra! Eftersom det är en naturlig del i ormens liv och underlättar skötseln vintertid så finns egentligen ingen anledning att skippa vintervilan, tycker JAG :)
Dessa är mina samlade åsikter och erfarenheter av att hålla ormar som sällskapsdjur, en fantastisk hobby måste jag säga! Det finns även andra åsikter och många håller säkert inte med mig.. det kan jag leva med ;)
Lycka till med eventuellt ormköp :)