Jag har en leopardgecko som jag tror är för tjock. Läste att svansen ska vara lika bred som nacken/huvudet ungefär men hans svans är jättestor.
Han tappade den i våras (april) pga en rad olyckliga händelser, och jag var jätteorolig att den inte skulle växa ut ordentligt eller se konstig ut men den växte ut och blev jättefin, är samma form som innan men lite annorlunda färg/textur. Den är även större nu, det känns som den liksom inte slutar växa?
Har även läst på mängder av ställen att leopardgeckos ska äta med 2-3 dagars mellanrum och då äta flera syrsor eller larver. Min ödla får ibland mat med 2-3 dagar mellanrum, men ofta går de längre emellan, ca en vecka. Han har bra aptit och han äter allt han får snabbt, men jag begränsar det till 1-2 syrsor per tillfälle (ibland 3). Ibland får han även zophobas (köper 10 syrsor i taget och men var 3-4 gång jag köper foder brukar jag välja zophobas i stället och då bara 5 st).
Så jämfört med vad jag läser att andras syrsor äter så känns det som min äter väldigt lite (på en månad äter han alltså i regel kanske 7-10 syrsor och 1-2 zophobas) men blir ändå bara större och större. Är det normalt, och som det ska?
Övrig info: Den är 12 år, har ett manligt kodat namn så säger han om honom men är rätt säker på att det är en hona, bajsar regelbundet, är pigg och går runt i terrariet mycket och verkar må bra förutom eventuellt uttråkad i sitt deppiga terrarie (som jag är rätt säker på är korrekt tempererat med värmematta under lite mindre än halva terrariet och 3 grottor/hus/gömställen utställda i olika delar av terrariet).
Har inte ens så bra bild, bara den nedan när han ömsar skinn, svansen är längre än vad den ser ut att vara på bilden samt den bredaste delen av hennes kropp.
(Ursäkta långt inlägg, är inte så reptilintresserad utan fick ödlan av en som inte ville ha den längre och tänkte döda den vilket inte kändes så bra så tog över den och försöker nu ge den ett så vettigt liv som möjligt).