Skaffa skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
20
geckolover:
Har lite frågor angående att eventuellt skaffa skäggis. Skulle så gärna vilja ha en dagsakiv ödla i ökenterrarium. Men undrar över vilka lampor ni använder (märken och styrkor), med UV och värme. Hur ofta ger ni en vuxen skäggis insekter och blandar ni då frystorkade med levande? Vilka mått har ni på terrariet? (Vill inte veta vad minsta storlek är, utan hur stort ni har till era vuxna djur).

Skulle isåfall köpa en vuxen som någon tröttnat på och ge den ett bättre liv :)

2052
780
psyjoh:
Jag har en 1 årig hane från egen uppfödning till salu. Han går just nu i ett helglas på 140x70x70. 
Mina andra vuxna har 150x60x60. 
Använder exoterra solarglo i 2 terrarie och solarraptor hid i 2 terrarie. Matar aldrig med frystorkat foder. Det är tabu för mig. Alltid levande insekter och färsk sallad. 
Man vet inte hur de frystorkade blivit uppfödda och hur nyttiga dem är. Stinker även skit om dem.

Som allmän belysning har jag exoterra natural light, dagsljusrör på 6000-6500k eller led slingor.

Han är stor för sin ålder. Fyllde 1år igår och är redan större än alla mina andra. 51cm lång och lär nog växa lite till. Så han kommer behöva att betydligt större terrarie än vad han har nu. Är där ingen som köper honom så blir det att bygga ett på 180/200x70x70 ungefär. 
Men vill helst få sålt honom pga andra projekt. 
Är du intresserad så skicka ett pm. 

18
3
Petter:
Hej! Är nu (äntligen) fördig m min nya burk.
150x70x80(h) 
Kör en solarglo 125w på solplatsen o det ger ganska exakt 40c där.
I taket har jag två uvb10 rör exoterra reptiglo 20w.
(på "rad" för att täcka hela )
Dett get ett ok ljus generellt..
Men.Hur pass myvket "dagljus" behlver jag.. I den svla ändan blir ljuset mer blåaktigt- inte "solvitt" från uvb rören.. Behöver där vara mer dagsljus där?
bifogar en bild som kanske visar mer hur det ser ut...

2052
780
psyjoh:
Uvb rör är inte till för att lysa upp. Du ska köra tex. Exoterra natural light. Dem fäger ett bra ljus. Finns även solarraptor rör och ett helt gäng andra fabrikat. Du kan skippa uv rören helt då lampan till solplatsen ska ge tillräckligt med uv för djuret och istället brassa på med ordentligt dagsljus i lysrören :)

2052
780
psyjoh:
Blev ett snyggt terrarie :)

Men som du själv sa så är där för mörkt. Byt uv rören mot natural light så blir det bra :)

2052
780
psyjoh:
Här är ett exempel på solarglo och natural light som belysning. 

2052
780
psyjoh:
Om jag inte minns helt fel så kan inte reptiler se ljuset från uv rören så för din skäggis är det isåfall helt mörkt förutom vid solplatsen...? 

18
3
Petter:
Ah! Kan de få för mycket uvljus?
känner du till något bra dagsljus-lysrör?! Skulle helst inte vilja bygga in fler armaturer..
Förresten, vad är det för skillnad på ett "vanligt" lysrör och ett. "Daylight-rör"

De där exoterra daylight spotlights.. Ger de mycket värme? Har ett tämligen varmt terrarium så mycket mer värme blir nog inge bra....
många frågor... Men det här med belysning.. Blir tokig..:)

2052
780
psyjoh:
Men om du tar bort uv rören du har i taket och sätter in dagsljusrör och behåller solarglon så blir det säkert bra. 
Vilket fabrikat du ska ha på lysrören beror helt på hur mkt pengar du vill lägga. Jag tycker själv att exoterra natural light ger ett klart och behagligt ljus. Finns både som kampakt lysrör och vanligt lysrör i olika längder. Finns i de flesta nätbutiker. Annars har du ju lampgrossen.se oxå tex om du bara är ute efter ljus. 

18
3
Petter:
Mm tack för tipsen.. Kollat runt lite, blir nog att stoppa i exo terra 2.0, vad jag förstår har det dagsljus..?
så du tror solar glo her tillräckligt uvb?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild