skäggis hjälp !

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

21
3
Roffe:

tjena folket , jag har en skäggis som är född i sommras men nu är det så att han inte har ömsat sen två månader.

är detta normalt när dom blir större eller är det något fel på han ?

i början växte han som tusan och ömsade ganska ofta men nu har båda delarna avtagit känns det som.

jag ångbadar han två till tre gånger i veckan han får vara i vattnet ca 30min.

skulle vara väldigt skönt att få höra vad ni har för egna erfarenheter utav detta. 

269
60
Jonas:

växning kanske har stoppat upp lite tillfälligt tror inte det är jätte onormalt. då det var ett tag sen min också ömsa.

tror inte du behöver vara orolig än. och så mycke som du badar han skulle jag inte vara orolig heller:)

håll ett öga på luftfuktigheten i terrariumen nu bara då det faktiskt blir ganska torrt i luften nu när det är vinter

:)

223
6
Susanne:

Skäggisar växer och ömsar i olika takt och det kan stanna av ibland - har jag hört av en expert och även märkt på mina små. Mår han bra i övrigt, äter och bajsar osv så är det ingen fara.

Vad menar du med Ångbadar? Vad är det som ångar? 

3 gånger i veckan 30 min åt gången låter väldigt mycket. Har han förstoppning, dricker för lite, eller vad är anledningen? Om skäggisen är frisk och fungerar bra räcker det med ett 20 min bad en gång i veckan, sedan duschar du honom lite med blomsprutan varje dag. Låt den alltid värma upp sej igen på solplatsen igen efteråt. 

21
3
Roffe:

jag har en låda med några ventilationshål och sen fyller jag upp lite ljummet vatten så han bottnar så det typ blir imma i hela lådan

269
60
Jonas:

tror starkt du kan dra ner på badandet... och just ditt sätt att göra det också. jag tar fram ett fotbad drar upp vatten (jag använder även min dotters gamla badtermomter för att kolla tempen höhö) sen får han ligga däri i 10min ungefär och så skvälper jag över lite vatten över hans rygg bara^^

har inte haft ett enda problem med ömsning

223
6
Susanne:

"jag har en låda med några ventilationshål och sen fyller jag upp lite ljummet vatten så han bottnar så det typ blir imma i hela lådan"

Men.. varför gör du så? Aldrig hört talas om nåt liknande.  Inte säker på att skäggagamer mår bra av så hög luftfuktighet. Du ska bada den normalt i varmt (EJ hett) vatten. Inte i någon låda med hål. Ta en badbalja, fotbadbalja, handfatet, badkaren t.ex. Lägg nåt i botten så han får fäste med fötterna och vattnet upp till sidorna på kroppen. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2699
2518
anders:

Jag håller med ovanstående. Minska antal badtillfällen i veckan, och låt inte det blir för hög luftfuktighet för skäggisen. Det enda tillfället något sådant du beskriver kan göras är när det är väldiga problem med öms.

Vad gäller ömsningen/tillväxten på din ödla så kan det gå i perioder, så du ska inte vara orolig över att den inte växer, så länge den äter, skiter och verkar för övrigt frisk.

Men bra att du tar tid att fråga. Det är alltid bra att få reda på så mycket det bara går, och vissa saker blir man lite orolig över. (Jag själv blev väldigt orolig och trodde att min första skäggagam hade dött när den blev jätteljus och stel när den egentligen låg och sov.)

21
3
Roffe:

234
50
costanza:

Ångbastu för ett ökenlevande djur är inte bra alls. Ibland kan tex svansen vara oömsad länge trots att resten av kroppen är ömsad och det är ingen fara, de ömsar inte hela kroppen direkt.

Men är det problem så kan man ta vanlig matolja och försiktigt massera in oljan på området som behöver ömsas, låt oljan verka i 15-20 min sedan sköljer du av oljan ordentligt och torkar av ödlan. Har själv gjort detta förut med en vuxen skäggis som hade ömsproblem när jag slarvat med luftfuktighet på vintern och ödlan ömsade jättebra dagen efter.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild