Avla tigerpyton.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

218
47
asus:
Hejsan! Suttit o läst på flertal utländska sidor om info, men har märkt att de flesta säger olika, då det är första gången jag tänkt avla på orm såä är man lite oerfaren på den biten.

I detta fallet ska jag ta ungar på min tigerpytonhona och min hane,
vill ha avkommor från min hane då jag tycker han har en väldigt fin teckning, (normal)
och honan är med normal osv.

Parningsperiod?
"Dvala" innan?/ sänka temp och upp med fukt?
Ha äggen i inkubator eller låta honan göra jobbet?
Hur länge ska man låta dem para sig?
Flytta över hanen till honan eller tvärtom?
Ha dem tillsammans flera dagar eller liten stund varje dag?
Ja och massa annan skit vill jag veta har ni tips o råd så bara skriv de så blir jag jättenöjd iaf ;D

2966
1648
Hoggaforfan:
Våra tp går ihop året runt utan dvalning eller liknande och blivit kull varje år. Vi kör med äggkläckare.
Kullen kommer runt juni så perioden är någonstans på våren.

Mer exakt kan jag nog inte komma på.

218
47
asus:
Hoggaforfan skrev:
Våra tp går ihop året runt utan dvalning eller liknande och blivit kull varje år. Vi kör med äggkläckare.
Kullen kommer runt juni så perioden är någonstans på våren.

Mer exakt kan jag nog inte komma på.

ah okey :P läst på flertal sidor där säger dem typ början av november till februari men antar de inte stämmer då xD

88
153
LunarBallReptiles:

Sveriges snyggaste normala TigerPyton =)

Hade jag haft plats skulle jag varit den första att köpa avkomma från honom ;-)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Avel på Tigerpyton fungerar på samma sätt som dom flesta andra pytonarter, brukar inte vara särskilt svåra vad jag hört :) 

Många pytonormar parar sig under årets mörka månader (med en del undantag såklart!) och äggläggning sker ofta sen vår/tidig sommar. Därför höstmässor är roligare för oss ormnördar ;) 

Att skapa någon sorts variation av klimatet bör man göra tycker jag även om det inte är ett måste :) Exempelvis sänka ljustimmarna, skapa perioder med mer eller mindre regn osv, det verkar pytonormarna må bra av, under denna period bör man inte heller mata djuren, även längre matuppehåll och variation i utbudet av föda verkar vara en bra trigger och också någonting ormarna inte tar skada av, tvärtom!! 

Snygg, ovanligt tecknad burmes på bilden, vet du något om bakgrunden på den? :) Vart den kommer ifrån, normalfärgad utan hets? osv osv?? Jag är en nyfiken j**el! ;)

Lycka till!

590
365
SweBoa:
asus skrev:
Hejsan! Suttit o läst på flertal utländska sidor om info, men har märkt att de flesta säger olika, då det är första gången jag tänkt avla på orm såä är man lite oerfaren på den biten.

vill ha avkommor från min hane då jag tycker han har en väldigt fin teckning, (normal)

Parningsperiod?
Ja och massa annan skit vill jag veta har ni tips o råd så bara skriv de så blir jag jättenöjd iaf ;D

Grymt fin tiger köper mer en gärna, en av dig :)

218
47
asus:
Jonas_ skrev:
Avel på Tigerpyton fungerar på samma sätt som dom flesta andra pytonarter, brukar inte vara särskilt svåra vad jag hört :) 

Många pytonormar parar sig under årets mörka månader (med en del undantag såklart!) och äggläggning sker ofta sen vår/tidig sommar. Därför höstmässor är roligare för oss ormnördar ;) 

Att skapa någon sorts variation av klimatet bör man göra tycker jag även om det inte är ett måste :) Exempelvis sänka ljustimmarna, skapa perioder med mer eller mindre regn osv, det verkar pytonormarna må bra av, under denna period bör man inte heller mata djuren, även längre matuppehåll och variation i utbudet av föda verkar vara en bra trigger och också någonting ormarna inte tar skada av, tvärtom!! 

Snygg, ovanligt tecknad burmes på bilden, vet du något om bakgrunden på den? :) Vart den kommer ifrån, normalfärgad utan hets? osv osv?? Jag är en nyfiken j**el! ;)

Lycka till!

tack! ja då tänkte man lite rätt angående regnperiod o lite :P, jodå han har ju inte den vanligaste täckningen vad jag sett hittils iaf :P

helt normal på papper men är ett par som är helt säker på het för grön men jag säger normal ;)
han e från nån snubbe på reptilcenter heter det om minnet inte sviker helt

2966
1648
Hoggaforfan:
asus skrev:

ah okey :P läst på flertal sidor där säger dem typ början av november till februari men antar de inte stämmer då xD

Kan vara bristande kunskap från min sida, det kan nog stämma för honan har ju äggen i sig ett tag. 
Sen påverkas ju iofs djuren något av årstiderna, många av våra sköldpaddor dvalar ju sig själva i sina terrarium fast innetemperaturen är ungefär densamma.

218
47
asus:
Hoggaforfan skrev:

Kan vara bristande kunskap från min sida, det kan nog stämma för honan har ju äggen i sig ett tag. 
Sen påverkas ju iofs djuren något av årstiderna, många av våra sköldpaddor dvalar ju sig själva i sina terrarium fast innetemperaturen är ungefär densamma.

haha på den biten e jag skitdålig så jag dömer inte ;D

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

asus skrev:

Parningsperiod?

Finns en bra artilkel i en gammal snoken (SHRs tidning)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild